ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΤΟΥ

VOLVO I-SEE

ΤΟ ΕΞΕΛΙΓΜΕΝΟ CRUISE CONTROL ΤΗΣ VOLVO, ΤΟ I-SEE, ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙ ΤΙΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 02/07/2012

 

Οι κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων και κυρίως φορτηγών καταβάλλουν συνεχείς προσπάθειες εξελίσσοντας νέες τεχνολογίες προκειμένου να βρουν λύσεις με τις οποίες να μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου. Μία από αυτές τις ιδέες είναι και η χρήση της κινητικής ενέργειας του οχήματος ως κινητήριας δύναμης του φορτηγού. Σήμερα, η Volvo Trucks παρουσιάζει το I-See, έναν αυτόματο πιλότο ο οποίος επεμβαίνει στις αλλαγές των ταχυτήτων και αξιοποιεί παράλληλα τις κλίσεις του δρόμου για να εξοικονομήσει καύσιμα.

Όταν ένα κινούμενο αντικείμενο επιβραδύνει, η κινητική του ενέργεια πρέπει να μετασχηματιστεί σε κάποια άλλη μορφή ενέργειας. Έτσι, όταν ένα φορτηγό φρενάρει, η κινητική του ενέργεια μετατρέπεται σε θερμότητα.

Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες μελετούν πλέον λύσεις για την αξιοποίηση της κινητικής ενέργειας, η οποία μέχρι τώρα χάνεται με τη μορφή της θερμότητας. Ο Anders Eriksson, υπεύθυνος ανάπτυξης προϊόντων της Volvo Trucks, διαπιστώνει: «Εάν μπορούμε να αξιοποιήσουμε περισσότερο την κινητική ενέργεια, ίσως μπορέσουμε να μειώσουμε και την κατανάλωση καυσίμου. Αυτό θα είναι ευεργετικό και για το περιβάλλον και για τα οικονομικά δεδομένα του κλάδου, ειδικά σήμερα που το κόστος του καυσίμου γίνεται ολοένα και πιο δυσβάσταχτο για πολλές μεταφορικές εταιρείες».

Αυτό ακριβώς έρχεται να αποδείξει στην πράξη και το I-See. Το σύστημα αξιοποιεί την κινητική ενέργεια του ίδιου του φορτηγού για να το «σπρώξει» στις ανηφόρες. Στις κατηφόρες πάλι, η ίδια ενέργεια χρησιμοποιείται για την επιτάχυνση.

 

Η κινητική ενέργεια μπορεί να προσφέρει εξοικονόμηση 5%

Το I-See συνδέεται με τον αισθητήρα κλίσης του κιβωτίου ταχυτήτων και λαμβάνει ψηφιακές πληροφορίες σχετικά με την τοπογραφία του δρόμου. Μάλιστα, το γεγονός ότι το σύστημα δεν εξαρτάται από χάρτες το καθιστά πιο αξιόπιστο, επειδή λαμβάνει πάντα τις πλέον πρόσφατες πληροφορίες. Το I-See μπορεί να θυμάται περίπου 4.000 επικλινή σημεία, που αντιστοιχούν σε απόσταση 5.000km.

«Το I-See είναι ένας αυτόματος πιλότος που συνδέεται στον πιλότο του φορτηγού και αναλαμβάνει τις αλλαγές ταχυτήτων, το πάτημα γκαζιού και φρένου σε ανηφόρες και κατηφόρες, φροντίζοντας το όχημα να λειτουργεί με τον πιο οικονομικό τρόπο. Το I-See χρησιμοποιεί τη φόρα του οχήματος όσο γίνεται περισσότερο, οπότε σε κάποια κομμάτια της διαδρομής το όχημα καταναλώνει μηδενικά καύσιμα», εξηγεί ο υπεύθυνος προϊόντων της Volvo Trucks κ. Hayder Wokil, ο οποίος συνεχίζει αναφέροντας: «Με τον τρόπο αυτό η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να μειωθεί έως και 5%, τιμή που βασίζεται στα αποτελέσματα προσομοιώσεων και δοκιμών που έλαβαν χώρα σε δημόσιους δρόμους. Το I-See προϋποθέτει τη χρήση του πιλότου, και γνωρίζουμε ότι ο μέσος οδηγός χρησιμοποιεί τον αυτόματο πιλότο περίπου στα μισά χιλιόμετρα που διανύει. Για ένα φορτηγό σε κανονική λειτουργία, το οποίο διανύει περίπου 140.000km το χρόνο, η οικονομία ανέρχεται περίπου σε 1.000lt καυσίμου ετησίως ή 1.450 ευρώ (μέση τιμή πετρελαίου 1,45ευρώ/lt). Αυτό έχει μεγάλη σημασία στην κερδοφορία της μεταφορικής εταιρείας».

 

Το μεγαλύτερο κέρδος είναι στους μικρούς λόφους

Το I-See εκτελεί έξι διαφορετικές λειτουργίες για την αξιοποίηση στο έπακρο της κινητικής ενέργειας. Για παράδειγμα, το I-See επιταχύνει στις ανηφόρες, παραμένει σε μακριά ταχύτητα όσο το δυνατόν περισσότερο και κατεβαίνει χωρίς ταχύτητα, χρησιμοποιώντας το βάρος του φορτηγού σαν κινητήρια δύναμη.

O Anders Eriksson, υπεύθυνος για την ανάπτυξη του I-See, εξηγεί: «To I-See δουλεύει καλύτερα σε κυματοειδή οδοστρώματα. Σε ήπιες κλίσεις μέσου μήκους, ο προηγμένος πιλότος φροντίζει ώστε το φορτηγό να μπορεί να κινείται χωρίς τον κινητήρα για μεγάλες αποστάσεις. Αυτή η ικανότητα ελεύθερης κίνησης είναι που κάνει το σύστημα ξεχωριστό. Όταν το φορτηγό κινείται με τη φόρα, ουσιαστικά δεν καταναλώνει καθόλου καύσιμα. Αλλά για να κινηθεί με φόρα, απαιτείται μεγάλος όγκος δεδομένων και τρομερή ακρίβεια. Για παράδειγμα, θα πρέπει να γνωρίζουμε εάν η ταχύτητα θα μειωθεί ή θα αυξηθεί στο επόμενο κομμάτι της διαδρομής. Μία κλίση έστω και λίγων ποσοστιαίων μονάδων μπορεί να είναι αποφασιστικός παράγοντας».

Άλλοι σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος των μεταφορών, κάτι που το I-See προσπαθεί να αναγνωρίσει, είναι η αεροδυναμική αντίσταση και το βάρος του φορτηγού. Γενικότερα, το σύστημα πρέπει να παρακολουθεί και να επεξεργάζεται πλήθος πληροφοριών. Πολλοί οδηγοί φορτηγών οι οποίοι δοκιμάζουν το I-See, αναγνωρίζουν το οδηγικό στιλ που εφαρμόζει: «Το I-See μιμείται τον τρόπο οδήγησης των καλών οδηγών. Αυτοί χρησιμοποιούν την κινητική ενέργεια του οχήματος, επιταχύνουν εγκαίρως και αποφεύγουν τις περιττές αλλαγές ταχυτήτων»,λέει ο Hayder Wokil, και συνεχίζει: «Αλλά σε αντίθεση με τον οδηγό, το I-See δεν κουράζεται ποτέ. Μοιάζει με αυτόματο πιλότο. Αυτό επιτρέπει στον οδηγό να συγκεντρώνεται περισσότερο στην κυκλοφορία γύρω του, καθώς και σε άλλα ζητήματα σχετικά με το δρομολόγιό του, κάνοντας το πιο ξεκούραστο. Και ο οδηγός που βρίσκεται σε εγρήγορση, κάνει τη δουλειά του καλύτερα».

Ο Anders Eriksson επισημαίνει ακόμα: «Δε γίνεται οικονομία μόνο στα καύσιμα. Το I-See μειώνει, για παράδειγμα, τη φθορά των φρένων και των ελαστικών, κάτι που είναι φυσικά επωφελές και για το περιβάλλον».

 

Προ των πυλών

Το I-See θα ξεκινήσει να διατίθεται στην αγορά από το 2013, ενώ οι πιστοί της τεχνολογίας μπορείτε να δείτε μια σύντομη παρουσίαση στο επίσημο κανάλι της Volvo Trucks στο YouTube: www.youtube.com/watch?v=b98FV0Pblaw.

 

Χαρακτηριστικά

Το I-See διαθέτει λειτουργίες για έξι διαφορετικά σενάρια σε έναν επικλινή δρόμο. Συγκεκριμένα:

• Επιταχύνει προτού αρχίσει η ανηφόρα.

• Αποφεύγει το κατέβασμα ταχύτητας όταν βρίσκεται κοντά στην κορυφή του λόφου, αν είναι δυνατόν. Κάθε αλλαγή ταχύτητας σημαίνει ελάττωση της ταχύτητας κίνησης.

• Δεν επιταχύνει όταν πλησιάζει σε κατηφόρα αλλά περιμένει και χρησιμοποιεί τη βαρύτητα για να κινηθεί.

• Αρχίζει να κινείται με τη φόρα του όταν πλησιάζει σε επικείμενη κατηφόρα.

• Αρχίζει να φρενάρει πολύ πριν από το τέλος του κατηφορικού κομματιού.

• Απελευθερώνει τα φρένα στο τέρμα της κατηφόρας για να αναπτύξει ταχύτητα ενόψει της επόμενης ανηφόρας.

 

 

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

FORD: 4,57 ΜΕΤΡΑ ΑΕΡΟΣΑΚΟΣ

Η Ford ανακοίνωσε πως οι επιβατικές εκδόσεις (mini-bus) του νέου Transit, οι οποίες θα αρχίσουν να κυκλοφορούν μέσα στο 2015, θα εφοδιάζονται με...

4/5 ΑΣΤΕΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ FORD TOURNEO COURIER

Ο ανεξάρτητος οργανισμός EuroNCAP απέδωσε τη βαθμολογία των 4 αστεριών (με άριστα τα 5 αστέρια) στο νέο Ford Tourneo Courier, ύστερα από τα crash test...

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Την Πέμπτη 3 Ιουλίου 2014 η Mercedes-Benz Trucks παρουσίασε στον αυτοκινητόδρομο A14, κοντά στο Μαγδεμβούργο (Γερμανία), σε παγκόσμια...