ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΤΟΥ

ΜΗΠΩΣ ΗΡΘΕ Η… ΩΡΑ ΤΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ;

ΤΟ CAR & TRUCK ΒΡΕΘΗΚΕ ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΠΟΥ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΑΝ ΙΘΥΝΟΝΤΕΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ ΒΑΡΕΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΕΝΟΨΕΙ ΤΗΣ IAA 2012, ΟΠΟΥ ΑΝΑΛΥΘΗΚΑΝ ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΠΟΥ ΧΡΗΖΟΥΝ ΑΜΕΣΗΣ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 23/08/2012

 

Λίγους μήνες πριν ανοίξουν οι πύλες της Διεθνούς Έκθεσης Επαγγελματικών Οχημάτων του Αννόβερου, είναι θεσμός για τον σύνδεσμο των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) να διοργανώνει σε κεντρικό ξενοδοχείο της Φραγκφούρτης σχετική συνέντευξη Τύπου σχετικά με τα ζητήματα που απασχολούν το αύριο της Ευρώπης στις μεταφορές. Από μία τέτοια εκδήλωση δεν θα μπορούσε να λείπει και το Car & Truck, που έχει σημαντική αναγνώριση από όλες τις κορυφαίες εταιρείες του χώρου.

Τα θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι από εταιρείες όπως είναι η Daimler, η MAN, η Renault Trucks, η ΚΑΜΑΖ, Volkswagen, η Krone κ.ά. ήταν πολλά και ενδιαφέροντα, τόσο από άποψη τεχνολογίας και καινοτομίας όσο και από πλευράς χρηστικότητας, με το κεντρικό θέμα να εστιάζει στην ανάγκη της αλλαγής της νομοθεσίας σχετικά με το μήκος των τρέιλερ. Ο νόμος πρέπει να επιτρέψει την αύξηση του μήκους των επικαθήμενων στη μεταφορά, αφού όπως ομόφωνα ακούστηκε το ισχύον μέτρο είναι αντιπαραγωγικό και αναχρονιστικό. Έχει να τροποποιηθεί σοβαρά τα τελευταία 25 χρόνια, και από την πλευρά τους οι κατασκευαστές έχουν καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για αλλαγές. Τώρα είναι η σειρά των Βρυξελλών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να κάνει το επόμενο βήμα –μάλλον άλμα– ύστερα από τόσα χρόνια στασιμότητας. Άλλωστε, και αυτοί οι οποίοι είχαν τις αντιρρήσεις τους σχετικά με το αν το οδικό δίκτυο θα μπορούσε να δεχθεί μια τέτοια τροποποίηση (είναι ανούσιες βέβαια, διότι οι κατασκευαστές θεωρούν πως θα αυξηθεί σημαντικά η κινητικότητα στην αγορά βοηθώντας τον πληγωμένο κλάδο και τις υποδομές του), έχουν εγκαταλείψει αυτή τους τη θέση.

ΤΙ ΜΕΛΛΕΙ ΓΕΝΕΣΘΑΙ

Μήπως πίσω από την αύξηση του μήκους κρύβεται κάτι; Οι κατασκευαστές, σχεδόν όλοι, θα αποκαλύψουν στο Αννόβερο τα νέα τους μοντέλα με κινητήρες προδιαγραφών Euro6. Ταμπέλες με πράσινα γράμματα και σλόγκαν γύρω από την οικονομία θα φωτίζουν τους διαδρόμους, αφού τα χαμηλά κόστη είναι και αυτά που επηρεάζουν τον υποψήφιο αγοραστή. Από την άλλη, η Euro6 οδηγία θα είναι σε ισχύ για πολλά ακόμη χρόνια όπως δείχνουν οι έρευνες, αφού οι βλαβερές τιμές θα έχουν μειωθεί σε ποσοστό 80-95% τα προσεχή χρόνια σε σχέση με δύο δεκαετίες πριν. Νούμερα πάρα πολύ αποδοτικά, που «δείχνουν το ταβάνι» στην εξέλιξη των κινητήρων, αφού από εδώ και στο εξής οι εταιρείες θα πρέπει να στραφούν αλλού για να βρουν οφέλη γύρω από τη μείωση της κατανάλωσης. Οπότε το παιχνίδι του ανταγωνισμού αλλάζει κανόνες, και τώρα καλούνται οι εταιρείες να βρουν νέες ιδέες προκείμενου να λανσάρουν κάτι πιο «σπαρταριστό» στην αγορά. 

Για τη βελτίωση της αεροδυναμικής των επικαθήμενων, ήδη οι μεγάλες εταιρείες «δουλεύουν» τα πλαϊνά και την ουρά των νέων μοντέλων τους ώστε να μειωθούν οι στροβιλισμοί.

ΤΟ ΜΗΚΟΣ ΠΑΙΖΕΙ ΡΟΛΟ

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι οδικές μεταφορές, επιβατών και εμπορευμάτων, στο τέλος της ημέρας κοιτάζουν τα απόλυτα νούμερα κέρδους και φυσικά της απόσβεσης της επένδυσής τους. Καινοτόμες τεχνολογίες –και φυσικά ακριβές– όπως είναι παραδείγματος χάριν και τα υβριδικά συστήματα, παραμένουν άπιαστο όνειρο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα δρομολόγια. Μόνο στην περίπτωση των αστικών λεωφορείων μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα, και αυτό γιατί οι επιχορηγήσεις αλλά και η απόσβεση είναι σαφώς σε καλύτερη μοίρα. Στέλεχος της MAN αναφέρει πως θα αργήσουμε πολύ να δούμε ευρεία κατανάλωση υβριδικών φορτηγών, ακόμα και αν αυτά προορίζονται για εθνικές διαδρομές.

Με το καύσιμο σήμερα να παρουσιάζει συνεχόμενη ανοδική πορεία και να αποτελεί το 1/3 του συνολικού λειτουργικού κόστους των μεταφορικών εταιρειών, κυρίως αυτών των μεγάλων αποστάσεων, οποιαδήποτε εξέλιξη στη μείωση της κατανάλωσης αποτελεί ανάσα για τα λογιστήριά τους.

Ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τις τιμές της κατανάλωσης είναι και ο συντελεστής αεροδυναμικής. Όλες οι εταιρείες προσπαθούν αναζητούν συνέχεια νέα σχεδίαση και αεροδυναμικά βοηθήματα που να μειώνουν το συντελεστή αυτό, αλλά έχουν ήδη χρησιμοποιήσει μέχρι και... τον άσο από το μανίκι τους γι’ αυτό το σκοπό, με τις τιμές Cd να βρίσκονται κοντά στο 0,5. Οπότε, αν πράγματα παραμείνουν στάσιμα, ελάχιστα ακόμα έχουμε να δούμε. Αν όμως γίνουν τροποποιήσεις κυρίως ως προς το μήκος και το ύψος των ελκυστήρων και των επικαθήμενων, τότε πολλά μπορούν να αλλάξουν και να αρχίσουμε να βλέπουμε τιμές του συντελεστή οπισθέλκουσας σαν και αυτές των αυτοκινήτων (Cd 0,3).

Το TGX είναι κατά 4% πιο αεροδυναμικό σε σχέση με το TGA.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Για παράδειγμα, η MAN έχει βελτιώσει σημαντικά (4%) το συντελεστή αεροδυναμικής του TGX σε σχέση με τα μοντέλα TGA, και θα μπορούσε αυτή η τιμή να ήταν ακόμα πιο διαφοροποιημένη αν οι διαστάσεις της καμπίνας ή η ανάγκη για ψύξη και ηχομόνωση του κινητήρα δεν είχαν περιορισμούς.

Αντίστοιχα παραδείγματα θα έχουν τη δυνατότητα να δουν και οι επισκέπτες της φετινής IAA, αλλά αυτή τη φορά με επικαθήμενα. Οι μεγάλοι κατασκευαστές δουλεύουν νυχθημερόν ώστε να μικρύνουν τη μετωπική επιφάνεια, ενώ παράλληλα εξελίσσουν καλύμματα πλαϊνών και τροχών ώστε να βελτιωθεί σημαντικά η ροή του αέρα. Όλες αυτές οι αλλαγές προϋποθέτουν τουλάχιστον την αύξηση του μήκους στα 1,5m, ώστε ο ωφέλιμος όγκος και το μεικτό βάρος να παραμείνουν ανεπηρέαστα. Αν δηλαδή αλλάξει ο νόμος των 16,5m συνολικού εξωτερικού μήκους τότε θα υπάρξει περαιτέρω οικονομία.

Ήδη η Daimler με 40cm επιπλέον μήκος θεωρεί πως η κατανάλωση καυσίμου θα μειωθεί έως 5% σε συγκεκριμένα μοντέλα της. Αν σε αυτή τη μείωση συμπεριλάβουμε και όλα εκείνα τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που συντελούν στον οικονομικό τρόπο οδήγησης, όπως είναι τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης, τα συστήματα τηλεματικής, οι αυτόματοι πιλότοι αλλά και τα συστήματα αξιολόγησης οδηγού, τότε οι μεταφορικές εταιρείες μπορούν να δουν σεβαστή βελτίωση στα ταμεία τους. Φυσικά θα πρέπει και οι κατασκευαστές που δοκιμάζουν τα νέα τρέιλερ να τα προσφέρουν σε ανταγωνιστικές τιμές (ώστε αν κάτι αλλάξει στη νομοθεσία και γίνουν άμεσα διαθέσιμα, να είναι προσιτά για τους εκπροσώπους των μεταφορικών εταιρειών), κάτι που σκοπεύουν να κάνουν, όπως εκμαιεύσαμε από σχετικές συζητήσεις.

Εν κατακλείδι, θα θέλαμε να τονίσουμε πως δεν αρκούν μόνο οι μονόπλευρες για την ώρα προσπάθειες των κατασκευαστών, αλλά θα πρέπει να βάλει «πλάτες» και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε τα πράγματα να γίνουν καλύτερα και να μην εστιάζει –με παρωπίδες– μόνο στις εκπομπές CO2. Υπάρχουν πολλά εκεί έξω που μπορούν να κάνουν, και ήδη τέθηκαν ορισμένα καταλυτικά ζητήματα που ανυπομονούμε να λάβουν λύση. 

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ

ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΛΑΔΙΟΥ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

Παρ’ όλα αυτά, η χαμηλή πίεση του λαδιού (τα περισσότερα καινούργια οχήματα έχουν ειδικό όργανο της ένδειξης της πίεσης του λαδιού που μετριέται σε τιμές bar) δεν είναι απαραίτητα ένδειξη...

ΔΟΚΙΜΕΣ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗΣ

Ο EuroNCAP ολοκλήρωσε πριν λίγο καιρό στις Βρυξέλλες τις δοκιμές πρόσκρουσης των νέων πιο εμπορικών LCV της ευρωπαϊκής αγοράς....

ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ (ΜΕΡΟΣ Α'): Ο ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΣΑΣ

Η αρχή λειτουργίας των εμβολοφόρων κινητήρων (εσωτερικής καύσης) βασίζεται στη μετατροπή της χημικής ενέργειας ενός καυσίμου σε θερμική......

Κλείσιμο [X]