Την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023, το γερμανικό κοινοβούλιο και το γερμανικό Ομοσπονδιακό Συμβούλιο ενέκριναν την αύξηση των γερμανικών διοδίων για βαρέα φορτηγά οχήματα, με βάση περιβαλλοντικά κριτήρια και με ισχύ από την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου 2023.
Συντελεστής ρύπων διοξειδίου του άνθρακα (CO2) προστίθεται από την 1η Δεκεμβρίου στα διόδια των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων για τα φορτηγά, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τη γερμανική Ομοσπονδιακή Ένωση Οδικών Εμπορευματικών Εταιρειών Logistics (Bundesverband Güterkraftverkehr Logistics [BGL]), να αυξηθεί άμεσα το συνολικό κόστος ανά χιλιόμετρο.
Αυτό διότι η συντριπτική πλειοψηφία των φορτηγών που κυκλοφορούν εμπίπτει στην κατηγορία 1, η οποία καλύπτει όλα τα οχήματα τεχνολογίας καυσαερίων Euro 0 έως και Euro V, όλα τα οχήματα Euro VI που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά πριν από τον Ιούλιο του 2019 και… τα περισσότερα οχήματα Euro VI που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά μετά τον Ιούλιο του 2019.
Ως αποτέλεσμα, η Toll Collect (βλ. https://www.toll-collect.de), η ομοσπονδιακή επιχείρηση που είναι υπεύθυνη για την είσπραξη και την επιβολή διοδίων, θα ταξινομήσει όλα τα οχήματα στην κατηγορία 1 εκπομπών CO2 από προεπιλογή.
Οι ιδιοκτήτες φορτηγών Euro VI που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά μετά τον Ιούλιο του 2019 πρέπει να ελέγξουν εάν το όχημά τους μπορεί να αποκτήσει καλύτερη ταξινόμηση, χρησιμοποιώντας τον ανιχνευτή κλάσης εκπομπών της Toll Collect. Σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος (κατηγορία εκπομπών CO2 καλύτερη από κατηγορία 1), οι ιδιοκτήτες πρέπει να υποβάλουν ηλεκτρονικά και μέσω του ίδιου ιστότοπου (εύρεση κλάσης εκπομπών από την Toll Collect) αίτηση για να εγγραφεί το όχημά τους στην καλύτερη κατηγορία εκπομπών.
ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο (CNG/LNG) θα συνεχίσουν να επωφελούνται από την εξαίρεση των γερμανικών διοδίων για βαρέα φορτηγά οχήματα (Lastkraftwagen Maut [Lkw-Maut]) μέχρι το τέλος του 2023, αλλά από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα υπόκεινται στα πλήρη τιμολόγια σύμφωνα με τις σχετικές κατηγορίες εκπομπών Euro και CO2.
Αλλαγές υπάρχουν και στις κατηγορίες βαρών, καθώς η βάση για την ταξινόμηση δεν θα είναι πλέον το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος (maximum permissible weight [MPW]) του οχήματος, αλλά η τεχνικά αποδεκτή συνολική μάζα (η οποία εμφανίζεται στο πεδίο του πιστοποιητικού κυκλοφορίας του οχήματος F.1 αντί για F.2.).
Με αυτή την αλλαγή είναι πιθανές επιπτώσεις στο κόστος των διοδίων, καθώς μπορεί πλέον τα φορτηγά να υποχρεωθούν να πληρώνουν διόδια ενώ πριν είχαν απαλλαγή ή να αλλάξουν κατηγορία βαρών (και διοδίων).
Για παράδειγμα, ένα φορτηγό με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος 7.490 κιλά και τεχνικά αποδεκτή συνολική μάζα 7.500 κιλά δεν υπόκειται επί του παρόντος σε γερμανικά διόδια, αλλά θα χρεώνεται από την 1-12-2023.
Αντίστοιχα, ένας τράκτορας με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος 18.000 κιλά και τεχνικά αποδεκτή συνολική μάζα 19.000 κιλά, ενώ σήμερα υπάγεται στην κατηγορία “12-18 t”, από 1-12-2023 θα είναι στην κατηγορία “>18 t με έως και 3 άξονες”.
ΕΦΑΡΜΟΓΗ
Στον ιστότοπο της Toll Collect GmbH υπάρχει διαθέσιμη διαδικτυακή εφαρμογή για την εύρεση της κατηγορίας εκπομπών CO2 (https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/rund_um_die_maut/co2_emissionen/co2_emissionen.html), σε διάφορες γλώσσες, ώστε οι ιδιοκτήτες των φορτηγών να προσδιορίσουν μόνοι τους ως εγγεγραμμένοι χρήστες την κατηγορία εκπομπών (και τις χρεώσεις που αναλογούν) εάν είναι νεότερα του 2019.
Για τον προσδιορισμό απαιτείται το πιστοποιητικό κυκλοφορίας του οχήματος (VRC) και το αρχείο πληροφοριών πελάτη (CIF) ή το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης (COC).
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ
Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (International Road Transport Union [IRU]) διαμαρτυρήθηκε άμεσα για την εφαρμογή των αυξήσεων, θεωρώντας ότι η αλλαγή τεχνολογίας στα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων δεν είναι ούτε άμεσα εφικτή (λόγω μικρής διαθεσιμότητας) ούτε οικονομικά εφικτή για την πλειονότητα των μεταφορικών επιχειρήσεων. Επισήμανε μάλιστα ότι οι αυξήσεις ενδέχεται να επηρεάσουν τις τιμές καταναλωτή στη Γερμανία, καθώς το κόστος ανά χιλιόμετρο ουσιαστικά… διπλασιάζεται.