Πιο ακριβά γίνονται τα διόδια στους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους, καθώς θα λαμβάνονται υπόψη και οι εκπομπές καυσαερίων, ενώ από την 1η Ιουλίου 2024 το όριο πληρωμής διοδίων για τα φορτηγά κατεβαίνει από τους 7,5 τόνους στους 3,5 τόνους.
Η ομοσπονδιακή γερμανική κυβέρνηση ενέκρινε τη νέα αλλαγή στη νομοθεσία* για τα εθνικά διόδια στους αυτοκινητόδρομους, και από την 1η Δεκεμβρίου φέτος θα προστεθεί χρέωση ανάλογη με τα επίπεδα καυσαερίων (CO2), ενώ από το επόμενο καλοκαίρι θα μειωθεί στους 3,5 τόνους το όριο πάνω από το οποίο τα επαγγελματικά οχήματα πληρώνουν διόδια. Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να προσθέτουν σχεδόν 900 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο κατά μέσο όρο στον προϋπολογισμό για τη συντήρηση και αναβάθμιση των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων (αυξάνοντάς τον από τα 7,4 δισ. στα 8,3 δισ. ευρώ ετησίως).
Πρακτικά, από την 1η Ιουλίου 2024, όλα τα φορτηγά με τεχνικά επιτρεπόμενη μέγιστη μάζα φορτίου άνω των 3,5 τόνων θα πληρώνουν διόδια. Οι κατηγορίες εκπομπών CO2 θα εισαχθούν ως νέα τιμολογιακή παράμετρος για τον συντελεστή διοδίων ανά χιλιόμετρο, ο οποίος θα διαμορφώνεται και από το πόσο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) εκπέμπει ένα όχημα. Οι αλλαγές αυτές γίνονται βάσει κανονισμού σε επίπεδο Ε.Ε., ώστε να είναι θωρακισμένες νομικά από προσφυγές μεταφορικών επιχειρήσεων από χώρες εκτός Ε.Ε.
Ήδη η κατηγορία εκπομπών ρύπων έχει προστεθεί στα έγγραφα των τιμολογίων και στην ψηφιακή εφαρμογή «Toll Collect» χωρίς να χρεώνεται κάτι επιπλέον προς το παρόν, ενώ εντός των επόμενων εβδομάδων το ψηφιακό σύστημα «Toll Collect» θα αποθηκεύσει την πρώτη κατηγορία εκπομπών για όλα τα οχήματα που έχουν καταχωρηθεί μέχρι τώρα.
Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν ένα μικρό χρονικό περιθώριο να αναζητήσουν την κατηγορία εκπομπών CO2 στην επίσημη εφαρμογή στον ιστότοπο της εταιρείας συλλογής των διοδίων, και από τον Ιούλιο φέτος θα μπορούν να υποβάλλουν απευθείας στην web εφαρμογή αίτηση αλλαγής της κλάσης εκπομπών ρύπων ανά όχημα.
ΝΕΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΒΑΡΩΝ
Με την εισαγωγή των κλάσεων εκπομπών CO2, η τεχνικά επιτρεπόμενη μέγιστη μάζα φορτίου του ρυμουλκούμενου οχήματος και του ρυμουλκούμενου, κατά περίπτωση (πεδίο F.1 στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος), χρησιμοποιείται ως βάση για την κατανομή σε μια κλάση βάρους, αντί του μέγιστου μεικτού βάρους του οχήματος (πεδίο F.2) που χρησιμοποιούνταν μέχρι πρόσφατα.
Η διαδικασία αυτή επιτρέπει διαχωρισμό των οχημάτων σε κατηγορία βαρών, επιτρέποντας διαφοροποιημένες χρεώσεις ανάλογα με την κατηγορία βαρών κάθε αυτοκινητόδρομου. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα φορτηγά θα κατατάσσονται σε κατηγορίες βαρών διαφορετικές απ’ ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν, ενδεχομένως και μεγαλύτερες του συνήθους σε κάποιες περιπτώσεις.
Επίσης, από την 1η Δεκεμβρίου φέτος καταργούνται οι κλάσεις ρύπων διοδίων 3 (Euro 2 + PRC 1) και 4 (Euro 3 + PRC 2), καθώς θα εισαχθούν νέες χρεώσεις ανάλογα με τους ρύπους.
Η υποχρέωση πληρωμής διοδίων για οχήματα άνω των 3,5 τόνων τεχνικά επιτρεπόμενης μέγιστης μάζας φορτίου θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου 2024, και από αυτή την ημερομηνία η απαίτηση διοδίων θα βασίζεται στην τεχνικά επιτρεπόμενη μέγιστη μάζα φορτίου του οχήματος / μηχανήματος ρυμούλκησης.
Η Toll Collect έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα προετοιμάσει μια τεχνική λύση για οχήματα με τεχνικά επιτρεπόμενη μέγιστη μάζα φορτίου άνω των 3,5 τόνων και θα διαθέσει εγκαίρως συσκευές OBU που επιτρέπουν την αυτόματη είσπραξη διοδίων για οχήματα χωρίς επαρκείς υποδοχές DIN.
Θα υπάρξει όμως εξαίρεση για τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με το εμπόριο, αν και αυτή η επιλογή θεωρείται ότι λειτουργεί ως μερική ενίσχυση των γερμανικών επιχειρήσεων έναντι των ξένων μεταφορέων. Προς το παρόν αναπτύσσεται μια ηλεκτρονική λύση η οποία θα παρέχει στους εμπόρους την κατάλληλη απόδειξη ότι τα οχήματα που χρησιμοποιούνται για επαγγελματικούς σκοπούς χρησιμοποιούνται μόνο σύμφωνα με τις απαιτήσεις της «εξαίρεσης για τους εμπόρους». Σχετικές εξαιρέσεις ισχύουν ήδη για τα επαγγελματικά οχήματα, όσον αφορά τους κανονισμούς για την οδήγηση και τον χρόνο ανάπαυσης και τα προσόντα επαγγελματία οδηγού, χωρίς μεγάλες αντιδράσεις από τρίτες χώρες.
ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Από τον Ιανουάριο του 2024 καταργούνται, επίσης, οι εκπτώσεις για τα φορτηγά που κινούνται με πεπιεσμένο φυσικό αέριο (Compressed Natural Gas [CNG]) ή υγροποιημένο φυσικό αέριο (Liquefied Natural Gas [LNG]), και θα υπόκεινται σε διόδια και αυτά με τον συνήθη τρόπο.
Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και τα οχήματα υδρογόνου, καθώς και τα οχήματα με κυψέλη καυσίμου υδρογόνου, θα παραμείνουν απαλλαγμένα από τα διόδια μέχρι το τέλος του 2025, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2026 θα πληρώνουν μόνο το 25% του μερικού συντελεστή διοδίων για το κόστος υποδομής, συν μερικούς συντελεστές διοδίων για την ηχορύπανση και την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρίες ή υδρογόνο και κυψέλες καυσίμου με τεχνικά επιτρεπόμενη μέγιστη μάζα φορτίου έως 4,25 τόνους θα έχουν μόνιμη απαλλαγή.
*Το νομοσχέδιο και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα διόδια φορτηγών και τα προγράμματα επιδότησης για τα φιλικά προς το περιβάλλον επαγγελματικά οχήματα από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών θα είναι σύντομα διαθέσιμα στο σύνδεσμο www.bmdv.bund.de/AenderungenLkwMaut.