ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΕΣ ΠΟΥ ΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΠΟΛΛΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΟΥΜΕ ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΜΑΣ, ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΟΤΑΝ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΕΝΑ ΜΟΝΟΤΥΠΟ ΛΑΔΙ Μ’ ΕΝΑ ΠΟΛΥΤΥΠΟ. ΣΥΝΗΘΩΣ Η ΠΙΕΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΗ Μ’ ΕΝΑ ΠΟΛΥΤΥΠΟ ΛΙΠΑΝΤΙΚΟ, ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΘΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΤΕ ΠΩΣ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΥΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΤΗΡΑ.
Παρ’ όλα αυτά, η χαμηλή πίεση του λαδιού (τα περισσότερα καινούργια οχήματα έχουν ειδικό όργανο της ένδειξης της πίεσης του λαδιού που μετριέται σε τιμές bar) δεν είναι απαραίτητα ένδειξη κακής λειτουργίας. Στην πραγματικότητα μπορεί να είναι θετική ένδειξη για τη λειτουργία ενός πετρελαιοκινητήρα, εφόσον διατηρείται μέσα στα φυσιολογικά όρια. Με την ίδια παραδοχή, η υψηλή πίεση του λαδιού δεν είναι απαραίτητα καλή ένδειξη λειτουργίας. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να οφείλεται σε μπλοκαρισμένες διόδους του λαδιού ή σε ένα πάρα πολύ χονδρό λάδι.
Οι παρακάτω σημειώσεις θα σας βοηθήσουν να κρίνετε ευκολότερα αν οι ενδείξεις πιέσεων του λαδιού που έχετε από τον κινητήρα σας είναι τέτοιες ώστε να συνιστούν αφορμή για ιδιαίτερη αντιμετώπιση ή ανησυχία.
ΧΑΜΗΛΗ Η ΥΨΗΛΗ ΠΙΕΣΗ ΛΑΔΙΟΥ
Η πίεση του λαδιού οφείλεται στην αντίσταση που έχει αυτό να ρέει. Συνεπώς, μεγάλες δίοδοι κυκλοφορίας του λαδιού, καθώς και ένα λάδι με χαμηλό ιξώδες, επιτρέπουν την ελεύθερη ροή του στον κινητήρα. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι η χαμηλή πίεση λαδιού και βέβαια περισσότερο αξιόπιστη λίπανση. Στην αντίθετη περίπτωση, στενότερες δίοδοι κυκλοφορίας του λαδιού (που μπορεί να οφείλονται είτε στο σχεδιασμό τους είτε στο μπλοκάρισμά τους από δημιουργία καταλοίπων) και ταυτόχρονα χρησιμοποίηση λαδιού με υψηλό ιξώδες, προκαλούν βραδύτερη ροή του λαδιού. Σ’ αυτή την περίπτωση, ενώ η πίεση του λαδιού θα είναι υψηλή, η λίπανση δεν θα είναι όσο χρειάζεται αποτελεσματική.
Ένα καλό λιπαντικό, λοιπόν, θα πρέπει να έχει τέτοια χαρακτηριστικά ιξώδους που να επιτρέπουν την παροχή καλής υδροδυναμικής λίπανσης, καθώς και να κυκλοφορεί ελεύθερα μέσα σε ολόκληρο το κύκλωμα λίπανσης του κινητήρα, εξασφαλίζοντας έτσι συνεχή και απροβλημάτιστη τροφοδοσία λιπαντικού σ’ αυτόν.
Κάτω από ιδανικές συνθήκες, η πίεση του λαδιού πρέπει να είναι σταθερή, ενώ οποιαδήποτε μεγάλη μείωση ή αύξησή της θα πρέπει να ερευνάται. Στους παρακάτω πίνακες θα πάρετε μία εικόνα σχετικά με τις πιθανές μηχανικές αιτίες που έχουν ως αποτέλεσμα τη χαμηλή ή την υψηλή πίεση του λαδιού, καθώς και τις διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να γίνονται σε κάθε περίπτωση.
Το ξεκίνημα του κινητήρα σε κρύο περιβάλλον (χαμηλές εξωτερικές θερμοκρασίες) είναι μία από τις συνθήκες λειτουργίας στη διάρκεια της οποίας η πίεση του λαδιού πρέπει να ελέγχεται. Στο ξεκίνημα, όλη η ποσότητα του λαδιού βρίσκεται στο κάρτερ, και συνεπώς η πίεση είναι μηδενική. Η αντλία του λαδιού δεν μπορεί να το ανεβάσει ή να δημιουργήσει πίεση, μέχρι τη στιγμή που θα αναρροφήσει κρύο λάδι από το φίλτρο λαδιού και τη δίοδο αναρρόφησης. Σαν αποτέλεσμα, η λίπανση του κινητήρα, όταν αυτός είναι κρύος –δηλαδή στην εκκίνηση της λειτουργίας του– μπορεί να βελτιωθεί με τη χρήση ενός κοντύτερου σε μήκος και φαρδύτερου σωλήνα αναρρόφησης? και βέβαια με τη χρήση ενός λαδιού με πολύ καλές ιδιότητες άντλησης σε χαμηλές θερμοκρασίες, όπως είναι ένα πολύτυπο ή ένα εξαιρετικά υψηλής ποιότητας μονότυπο.
Γενικά, το κρύο λάδι έχει υψηλή αντίσταση ροής, και έτσι η πίεσή του στο ξεκίνημα είναι υψηλή. Καθώς το λάδι κυκλοφορεί και ζεσταίνεται, ρέει περισσότερο ελεύθερα και έτσι η πίεση του λαδιού πέφτει μέχρι ενός σημείου, όπου και σταθεροποιείται. Μόνο σε αυτό το σημείο ο κινητήρας λιπαίνεται σωστά.
Μέχρι η πίεση του λιπαντικού να σταθεροποιηθεί, τα επίπεδα της φθοράς είναι υψηλά λόγω της ανεπαρκούς τροφοδοσίας λαδιού στις τριβόμενες μεταλλικές επιφάνειες. Έτσι, λοιπόν, ένα καλό λιπαντικό είναι αυτό με το οποίο επιτυγχάνεται συντομότερα η σταθεροποίηση της πίεσής του.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Κάθε οδηγός θα πρέπει να παρατηρεί –με την ίδια σημασία– τόσο το φαινόμενο της υψηλής πίεσης του λιπαντικού όσο και το φαινόμενο της χαμηλής πίεσης. Η υψηλή πίεση σημαίνει ότι χρειάζεται «περισσότερη δουλειά» για την αντλία λαδιού με σκοπό να κυκλοφορήσει το λάδι γύρω από τον κινητήρα. Η απώλεια αυτή της απόδοσης πρέπει να ελαχιστοποιείται. Γενικά, η υψηλή πίεση του λαδιού δεν ισοδυναμεί με καλή κυκλοφορία του. Αντίθετα, σε πολλές περιπτώσεις ισοδυναμεί απλά με το αντίστροφο. Η χαμηλή πίεση του λιπαντικού, από την άλλη, σημαίνει ότι το λάδι ρέει και κυκλοφορεί γρήγορα γύρω από όλα τα σημεία του κινητήρα. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό είναι το πλέον επιθυμητό για τη μείωση της φθοράς (συμβουλευτείτε τους πίνακες).
ΧΑΜΗΛΗ ΠΙΕΣΗ: ΑΙΤΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΥΨΗΛΗ ΠΙΕΣΗ: ΑΙΤΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
Πηγή: Lubrication Engineers Inc.