Δοκιμάζουμε στην Ελλάδα το ηλεκτρικό Victory σε έκδοση van, ένα ευέλικτο ελαφρύ επαγγελματικό «πολυεργαλείο» με μπαταρίες της CATL, μαζεμένες διαστάσεις και τεράστιες μεταφορικές δυνατότητες· ένα ηλεκτρικό πολυεργαλείο για οικονομικές και αποδοτικές αστικές μεταφορές.
Το κινεζικό Victory είναι ένα πολύ ενδιαφέρον υβρίδιο φορτηγού για τις αστικές μεταφορές. Είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις van ή pickup (με μονή ή διπλή καμπίνα), αλλά και σε έκδοση «ψυγείου», με μεγάλης χωρητικότητας μπαταρίες της κινεζικής CATL (Contemporary Amperex Technology Company Limited), ειδικά για τις δυτικές αγορές. Κι ενώ είναι φορτωμένο με αρκετά σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, είναι σπαρτιάτικο σε αίσθηση (και σε… τιμή).
Φυσικά, λόγω της ηλεκτροκίνησης, το συνολικό κόστος χρήσης είναι σημαντικά χαμηλότερο από αυτό των θερμικών κινητήρων, ενώ το ίδιο χαμηλές είναι και οι απαιτήσεις συντήρησης.
Εισαγωγέας του στην Ελλάδα είναι η EcoCar, μία ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται από το 2017 στην αντιπροσώπευση, εισαγωγή, λιανική πώληση και διανομή μέσω συνεργατών-μεταπωλητών αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων L7e (της μικρής κατηγορίας διαστάσεων και βαρών), αρχικά για αποκλειστικά αστική μετακίνηση, ενώ από το 2023 διεύρυνε την γκάμα της και σε αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών Μ1/Ν1.
Διαθέτει δύο κάθετες μονάδες εξυπηρέτησης, μία ιδιόκτητη στο 14ο χλμ. της οδού Θεσσαλονίκης – Περαίας στη Θεσσαλονίκη και μία στο Νέο Ηράκλειο Αττικής, παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες πώλησης, service και ανταλλακτικών. Μάλιστα, από το 2020 έχει αναπτύξει και εξαγωγική δραστηριότητα σε ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Σερβία και Ελβετία) για τα προϊόντα που αντιπροσωπεύει.
Η EcoCar είναι θυγατρική της Ecosun Ltd, η οποία ιδρύθηκε το 1996 από το Γιώργο Καζαντζίδη και δραστηριοποιείται στην κατασκευή, αντιπροσώπευση και πώληση συστημάτων παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Το Victory van έχει εξωτερικές διαστάσεις βολικές για στενούς αστικούς εμπορικούς δρόμους, ενώ είναι πιστοποιημένο για μεγάλα βάρη (ως και 965 κιλά στην έκδοση van, κι ακόμη περισσότερα κιλά στην έκδοση pickup), με μέγιστο επιτρεπόμενο μεικτό βάρος 2.505 κιλά και απόβαρο 1.390 κιλά.
Το πλάτος του αμαξώματος δεν ξεπερνά τα 1,65 μέτρα (με διπλωμένους τους εξωτερικούς καθρέφτες), το ύψος τα 1,92 μέτρα και το μήκος τα 4,4 μέτρα. Έχει διπλές συρόμενες πόρτες αριστερά και δεξιά, μεγάλη πόρτα πίσω, απόσταση ανάμεσα στους θόλους των τροχών 1,47 μέτρα και εσωτερικό ύψος στο χώρο φόρτωσης 1,28 μέτρα, με βάθος που φτάνει τα 2,26 μέτρα (δηλαδή περίπου 4,3 κυβικά μέτρα), με ελαφρύ μεταλλικό διαχωριστικό από την καμπίνα του οδηγού.
ΦΟΡΤΩΣΤΕ ΤΟ
Ο χώρος φόρτωσης έχει μεταλλικό αντιολισθητικό προστατευτικό δάπεδο, ντυμένα πλαϊνά και δυνατό φωτιστικό σώμα.
Το μεταξόνιο είναι 2,85 μέτρα και έχει γενικά κοντούς προβόλους εμπρός και πίσω (65 και 90 εκατοστά, αντίστοιχα), με ελάχιστη απόσταση από το έδαφος στα 18-19 εκατοστά.
Ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στο αριστερό άκρο του πίσω άξονα, μεταδίδει την κίνηση με σταθερή σχέση μετάδοσης (σε ελαστικά 175R14LT σε ατσάλινους τροχούς) και έχει ισχύ 60 kW (αντιστοιχεί σε περίπου 82 ίππους) ή ροπή 200 Nm. Έτσι έχει την απαραίτητη ισχύ για να κινηθεί σβέλτα κάτω από τα 100 χ.α.ώ. τελικής ταχύτητας (με ηλεκτρονικό κόφτη), σε μέγιστη γωνία αναρρίχησης 25-28%.
Η ισχύς του ηλεκτροκινητή
ρα προσαρμόζεται σε σχέση με τη υπολειπόμενη χωρητικότητα της μπαταρίας. Για παράδειγμα, κάτω από το 50% της χωρητικότητας αποδίδει έως το 90% της ισχύος του κινητήρα, ενώ κάτω από το 15% αποδίδει έως το 60% και περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 60 χ.α.ώ., με στόχο τη μεγαλύτερη αυτονομία.
Διαθέτει τεχνολογία συγχρονισμένου κινητήρα μόνιμου μαγνήτη (Permanent Magnet Synchronous Motor [PMSM]), ενώ τα φρένα είναι με δίσκους εμπρός και με ταμπούρα στον πίσω άξονα.
Στον εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας συμπεριλαμβάνονται τα απαραίτητα, δηλαδή αυτόματα φώτα πορείας, αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού, κάμερα οπισθοπορίας, αισθητήρες παρκαρίσματος, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, κλιματισμός και θέρμανση, πολυλειτουργικό τιμόνι (με πλήκτρα έντασης / κλήσης), οθόνη αφής με δυνατότητα mirror σύνδεσης Apple και Android, αναπτήρας και παροχή 12V. Και μπορεί να μη δίνει την αίσθηση μιας μοντέρνας υλοποίησης, αλλά τη δουλειά του την κάνει μια χαρά.
Η κεντρική μονάδα του infotainment είναι ουσιαστικά ένα Android tablet με λειτουργίες της Google, και μπορεί να συνδεθεί κινητό τηλέφωνο με mirroring για εφαρμογές καθοδήγησης κλπ.
ΣΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ
Στο δρόμο είναι εντυπωσιακά ευέλικτο και ήσυχο. Κινείται σβέλτα, και παρά τη χαρακτηριστική σκληρή αντίδραση των αναρτήσεων σε αυτοκίνητο που αντέχει τόσα κιλά φορτίου, παραμένει ευχάριστο στην καθημερινή οδήγηση. Έχει σύγχρονα φώτα, δυνατά, με LED και με αυτόματη λειτουργία πορείας το βράδυ.
Σημειώστε ότι έχει σύστημα υποβοήθησης της εκκίνησης στις ανηφόρες· απαιτεί πάντως διπλό γύρισμα στο κλειδί για την επιλογή κατεύθυνσης στον επιλογέα που βρίσκεται στη θέση ενός τυπικού μοχλού ταχυτήτων.
Εργονομικά δεν κουράζει, και το τιμόνι έχει ηλεκτρική υποβοήθηση. Άψογα για τον χαρακτήρα του οχήματος είναι και τα φρένα, παρότι το ABS ανήκει σε προηγούμενη γενιά. Στην οδήγηση παραμένει ευχάριστο και σβέλτο, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας βάζει όλη την ισχύ στο δρόμο, με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών συστημάτων (EBD) για τον έλεγχο της πρόσφυσης.
Πρακτικά, το Victory van είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο για την καθημερινή δουλειά στις μεταφορές. Φυσικά, σε αυτή την κατηγορία η άνεση δεν είναι αυτονόητη, ούτε στην ανάρτηση ούτε στα καθίσματα.
Η μπαταρία του, τεχνολογίας φωσφορικού σιδήρου – λιθίου (Lithium Ferro Phosphate [LFP]), έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 41,86 kWh για αυτονομία που πλησιάζει τα 300 χιλιόμετρα στη λειτουργία Eco, σε συνδυασμό με το σύστημα ανάκτησης ενέργειας στο φρενάρισμα (το οποίο ενισχύεται σε συνδυασμό με το πεντάλ του φρένου).
Η μπαταρία φορτίζεται σε 6-7 ώρες σε τυπικό wallbox 22 kW εναλλασσόμενου ρεύματος (Alternating Current [AC]), ή σε σχεδόν μία ώρα με ισχυρό ταχυφορτιστή 380 Volt συνεχούς ρεύματος (Direct Current [DC]) με ισχύ κοντά στα 40 kW, και έχει εγγύηση καλής απόδοσης 5 ετών (ή για 200.000 χιλιόμετρα), και 2 ετών για τα μηχανικά μέρη. Η φόρτιση μπορεί να γίνει και σε απλή πρίζα σούκο 16 Α για ρεύμα ως 3,5 kW (στην περίπτωση αυτή χρειάζεται πάνω από 14 – 15 ώρες).
Στην πόλη όπου προορίζεται να κινείται, καταναλώνει κατά μέσο όρο περίπου 22 kW ανά 100 χιλιόμετρα, αποδίδοντας σε πραγματική χρήση κοντά στα 250 χιλιόμετρα σε κάθε φόρτιση, με ρεαλιστικές συνθήκες κίνησης (και πιθανή χρήση κλιματισμού ή θέρμανσης).
ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Τα ηλεκτρικά Victory, με τιμή από 26.290 ευρώ (+ΦΠΑ), μπορεί να εντάσσονται στα φορολογικά κίνητρα των προγραμμάτων «Κινούμαι ηλεκτρικά», αλλά για τους επαγγελματίες έχουν περισσότερο ενδιαφέρον λόγω του ότι είναι επιλέξιμα για τα προγράμματα ΕΣΠΑ αυξημένης επιδότησης, με τα αντίστοιχα φορολογικά κίνητρα (σύντομη απόσβεση κλπ.). Υπολογίστε επίσης επιβάρυνση 300 ευρώ για το μεταλλικό ασημί χρώμα του αυτοκινήτου της δοκιμής. Στην τιμή πάντως περιλαμβάνεται η υπηρεσία EcoCar Care, με πλήρη οδική βοήθεια για δύο χρόνια.
Η EcoCar προσφέρει και τη δυνατότητα απόκτησης με leasing αλλά και ανταγωνιστική χρηματοδότηση. Συνεργάζεται με μεγάλες εταιρείες leasing, όπως είναι η Europcar/Kinsen και η AVIS, με πολύ ανταγωνιστικά μισθώματα που ξεκινούν από 268 ευρώ + ΦΠΑ το μήνα για 48μηνη μίσθωση, και μπορούν να διαμορφωθούν ανάλογα με τις ανάγκες του χρήστη.
Με τραπεζική χρηματοδότηση είναι διαθέσιμο ακόμη και χωρίς προκαταβολή για εξόφληση έως και 72 μήνες, με δυνατότητα πρόωρης εξόφλησης χωρίς χρηματική ποινή. Ενδεικτικά, για πρόγραμμα 72 μηνών με προκαταβολή 30% η δόση διαμορφώνεται σε 363,53 ευρώ το μήνα με ΦΠΑ, με μία εμβόλιμη δόση τον 12ο μήνα 3.000 ευρώ (ίση με τα νέα επίπεδα επιδότησης του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά»).
Σημειώστε επίσης ότι όλα τα μοντέλα της σειράς Victory επιδοτούνται και μέσω των προγραμμάτων επιδότησης ΕΣΠΑ. Με την ένταξη ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην αίτηση επιδότησης μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ η συνολική επιδότηση αυξάνεται σε τουλάχιστον 50% της συνολικής αξίας, παρασύροντας έτσι και τα υπόλοιπα αντικείμενα της αίτησης σε μεγαλύτερο ποσοστό επιδότησης.
Επιπλέον, όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποσβήνουν με 50% αυξημένο συντελεστή, δηλ. στο 150% της αξίας τους, σε δύο μόλις χρόνια αν πρόκειται για αγορά ως πάγιο, και αντίστοιχα στο 150% του εκάστοτε μισθώματος όταν αυτό προκύπτει κατά τη διάρκεια της μίσθωσης leasing.