Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορικά100 ΧΡΟΝΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΑΠΟ ΤΗ FORD

100 ΧΡΟΝΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΑΠΟ ΤΗ FORD

Γυρίζοντας πίσω το χρόνο κατά 100 χρόνια, παρακολουθούμε από την αρχή την εξέλιξη της πόρτας στην ουρά της καρότσας των ελαφρών φορτηγών, μέσα από το αρχείο της Ford.

Η πόρτα της καρότσας εξελίσσεται διαρκώς τον τελευταίο αιώνα, ώστε σήμερα να μπορεί να γίνει λειτουργικό τμήμα των ελαφρών pickup. Μάλιστα αποτελεί στοιχείο διαφοροποίησης με έντονο ανταγωνισμό, κυρίως στα premium μοντέλα στις ΗΠΑ μεταξύ των εταιρειών Ford, Chevrolet και RAM, οι οποίες παρέχουν εξειδικευμένες λύσεις στον επαγγελματία που εργάζεται σε εξωτερικούς χώρους ή σε όποιον αναζητά απάτητες διαδρομές στη φύση.

Ο ανταγωνισμός είναι τόσο έντονος, που μια καλή ιδέα ως προς αυτό το «εξάρτημα» δίνει διαβατήριο επιτυχίας σε νέες εταιρείες που μπαίνουν στο χώρο της παραγωγής ηλεκτροκίνητων μοντέλων.

Το ταξίδι της Ford ξεκινά από το 1925, με την παρουσίαση του πρώτου εργοστασιακού pickup, με χώρο φόρτωσης και ρυθμιζόμενη (με αλυσίδα) πόρτα πίσω, ενώ συνεχίστηκε στο model A του 1929 σε έκδοση wagon, με μια απλή ξύλινη πόρτα από καρφωμένες σανίδες και μεταλλικές ενισχύσεις στα άκρα, το άνοιγμα της οποίας οριοθετείται από αλυσίδα (η φωτογραφία προέρχεται από ένα station wagon Ford Model A του 1929, με ξύλινη καρότσα πολλαπλών ρόλων που φιλοξενεί και αφαιρούμενα καθίσματα).

Η βασική της λειτουργικότητα παραμένει και σήμερα στα βασικά μοντέλα, αν και στα χρόνια που πέρασαν η Ford κατάφερε να παρουσιάσει εντυπωσιακές προτάσεις για καλύτερη εκμετάλλευση της πόρτας.

Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1940 παρουσιάζεται η πρώτη γενιά F-Series pickup. Το F-150 από το 1948 είχε μια κωνική, κυλινδρική πίσω πόρτα και αλυσίδες επενδυμένες με δέρμα για να μην κροταλίζουν στην κίνηση.

Ο σχεδιασμός της πίσω πόρτας δεν άλλαξε πολύ εκείνα τα πρώτα χρόνια, με τη μόνη σημαντική αλλαγή της Ford το 1959 να είναι η προσθήκη ενός ανακλαστήρα στη δεξιά πλευρά της πίσω πόρτας, που την έκανε ασφαλέστερη στη νυχτερινή οδήγηση. Ορισμένα μοντέλα αυτής της δεκαετίας άνοιγαν την πίσω πόρτα με κουμπί.

Οι καινοτομίες στην πίσω πόρτα κινούνταν μεταξύ των pickup και των wagon της Ford, αλλά την προσοχή κέρδισε η εξέλιξη ενός wagon (Falcon) τη δεκαετία του 1960, με μονοκόμματη πίσω πόρτα και αναδιπλούμενο πίσω παράθυρο, σχεδίαση η οποία γρήγορα υιοθετήθηκε από τον ανταγωνισμό.

Ένα χρόνο αργότερα, οι πίσω πόρτες των pickup της Ford έγιναν «στεγανές» και μπορούσαν πλέον να κλειδώνουν εύκολα.

Το 1964 η σειρά F-150/250 παρουσιάστηκε με τηλεσκοπικά μπράτσα για την πίσω πόρτα, ενώ το 1966 η εταιρεία διαφήμιζε μια πόρτα που μπορεί να ανοίγει σε δύο άξονες, τόσο οριζόντια όσο και κάθετα, ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας μπορούσε να ανοίγει ανεξάρτητα και το παράθυρό της, για ακόμη πιο εύκολη φόρτωση.

Η Ford δοκίμασε μερικές ακόμη καινοτομίες τη δεκαετία του ’80, όπως π.χ. την αφαιρούμενη πόρτα και τις προστατευτικές επενδύσεις, ενώ χρειάστηκε να έρθει η δεκαετία του ’90 για να μπει μια στάνταρ κλειδαριά στις πόρτες των pickup και να καθιερωθούν οι εκδόσεις Super Crew (διπλοκάμπινες) –και από τότε η αγορά των pickup άλλαξε ριζικά.

Σταδιακά η ανάρτηση της πόρτας ενισχύθηκε με ράβδο στρέψης, έτσι ώστε να μην απαιτεί ιδιαίτερη δύναμη το κλείσιμό της, και τα τελευταία 15 χρόνια καθιερώθηκε η χρήση της πίσω πόρτας και ως σκαλοπάτι στα Super Duty μοντέλα των μεγάλων αμερικανικών Ford pickup F-250 και F-350. Σε αυτά τα μοντέλα καθιερώθηκε και δυνατότητα διαμερισματοποίησης της καρότσας με ένα σύστημα κινητών πάνελ που διπλώνουν στα πλευρά όταν δεν χρησιμοποιούνται.

Από εκεί και πέρα η κατάσταση ξέφυγε τεχνητά, με λύσεις που ξεκλειδώνουν και ανοίγουν την πόρτα αυτόματα, με φωτισμό LED, με παροχές ηλεκτρικού ρεύματος κ.ά. καλούδια. Εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού η Ford άρχισε να διαθέτει και μια ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα που μπορεί να εξυπηρετήσει και ως πάγκος εργασίας σε εργοτάξια, με ειδικές θέσεις για σφιγκτήρες κλπ.

Και οι καινοτομίες συνεχίζονται, με τη Ford να έχει στα σκαριά ακόμη περισσότερες λύσεις για ένα τόσο απλό εξάρτημα όπως είναι η πόρτα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ