Στην φετινή 67η IAA Commercial Vehicles 2018, η οποία θα πραγματοποιηθεί από 20 – 27 Σεπτεμβρίου 2018, περισσότεροι από 2.000 εκθέτες θα παρουσιάσουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να οδηγήσουν σε ειδικό εξωτερικό χώρο, ανάμεσα στις αίθουσες με τα περίπτερα των εκθετών, τα πιο σημαντικά φορτηγά, λεωφορεία και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν από κοντά φορτηγά με αυτόνομη οδήγηση, όλα τα νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα οχημάτων, οχήματα με κάθε είδους και τεχνολογίας κινητήρες, υπηρεσίες και τεχνολογικές εξελίξεις, ηλεκτρικά λεωφορεία, ρομπότ για τη διανομή προϊόντων, ειδικά πρότυπα οχήματα, εξειδικευμένες παρουσιάσεις και συζητήσεις με τα κορυφαία στελέχη των εταιρειών.
Μια πρώτη εικόνα από τις πρώιμες προ-παρουσιάσεις των κατασκευαστών MAN και Daimler (Mercedes-Benz) καταγράψαμε στα δύο τελευταία τεύχη του Car&Truck. Σε αυτό το αφιέρωμα διαλέξαμε τις πιο σημαντικές από τις πιο πρόσφατες πληροφορίες που έγιναν γνωστές μέχρι τα τέλη Αυγούστου, για τα νέα μοντέλα και υπηρεσίες που θα παρουσιαστούν.
Metropolis, η πόλη του μέλλοντος
H Bosch και η Daimler επενδύουν σε υποδομές έξυπνης πόλης για να την χρησιμοποιήσουν πιλοτικά για την ανάπτυξη των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Πρόκειται για τη Metropolis, στα όρια της Silicon Valley, στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ.
Από το καλοκαίρι του 2019 θα λειτουργήσει στην πόλη αυτόνομο σύστημα δημόσιων μετακινήσεων με χρήση app σε κινητό τηλέφωνο για τους επιβάτες όλων των μέσων μεταφοράς, ταξί, λεωφορεία, διαμοιρασμό χρήσης κ.λπ. Οι δύο γερμανικές εταιρείες θα συνεργαστούν με την τοπική Nvidia για τις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας, με χρήση επεξεργαστών νέας γενιάς.
Η ZF οδηγεί τις εξελίξεις
«Γιορτή της τεχνολογίας» στο περίπτερο της ZF (κτήριο 17, Β17) τις ημέρες της έκθεσης. Η εταιρεία είχε παρουσιάσει από τον Ιούλιο σε δημοσιογράφους τα πιο σημαντικά εκθέματα, όπως το ηλεκτρικό αυτόνομης οδήγησης μικρολεωφορείο e.GO People Mover, τις τεχνολογίες φόρτωσης, τις μονάδες ηλεκτροκίνησης για VAN οι οποίες συνδυάζονται με αυτοματισμούς στο σύστημα διεύθυνσης –προετοιμάζοντας ένα μέλλον με αυτόνομα ηλεκτροκίνητα VAN.
Ενδιαφέρον έχει και η τεχνολογία Sound.AI (Artificial Intelligence) η οποία «ακούει» τους εξωτερικούς ήχους και μπορεί να υποδείξει έγκαιρα στον οδηγό, πριν καν γίνει ορατό το πρόβλημα, να δημιουργήσει διάδρομο για οχήματα έκτακτης ανάγκης μέσα από τα υπάρχοντα συστήματα πληροφόρησης ενός οχήματος.
Η εταιρεία έχει φροντίσει και για το μέλλον, παρουσιάζοντας σε συνεργασία με τη Faurecia μια μακέτα για το εσωτερικό ενός αυτόνομου ελαφρού επαγγελματικού οχήματος χωρίς τιμόνι και πεντάλ, προσανατολισμένο στην ασφάλεια των επιβαινόντων, το οποίο έχει μόνο ψηφιακές οθόνες για όλες τις λειτουργίες.
Ο άξονας ZF AVE130 ειδικά για λεωφορεία (χρησιμοποιείται στο eCitaro) έχει ενσωματωμένους ηλεκτροκινητήρες στις πλύμνες των τροχών και αποδίδει ισχύ 2×125 kW και μέγιστη ροπή 2×485 Nm.
VOLVO CONNECT
Ένα νέο portal πελατών για ψηφιακές υπηρεσίες που βελτιώνουν την παραγωγικότητα παρουσιάζει η Volvo Trucks (κτήριο 17), για διαχείριση στόλων φορτηγών κάθε μάρκας. Το Volvo Connect ενσωματώνει το Dynafleet (διαχείριση στόλων), το Service planning, μια εφαρμογή για την παρακολούθηση των προγραμματισμένων σέρβις και εργασιών συντήρησης, λειτουργία Data Access, που επιτρέπει την αποθήκευση δεδομένων και την πρόσβαση μέσω cloud με το ενιαίο πρότυπο Remote FMS (rFMS). Ακόμη, Dynafleet Safety Service, για την παρακολούθηση και αναγνώριση κρίσιμων προειδοποιήσεων ασφαλείας, π.χ. απότομο φρενάρισμα, χρήση ζώνης ασφαλείας κ.α., Vehicle Status, για την παρακολούθηση βασικών συστημάτων του οχήματος και την πρόωρη διάγνωση πιθανών βλαβών για προγραμματισμό επισκευής, Asset Management, για την καταγραφή στοιχείων όλων των οχημάτων ενός επαγγελματικού στόλου (ανεξαρτήτως κατασκευαστή). Στο Workshop History καταγράφεται το ιστορικό επισκευών και εργασιών που έχουν πραγματοποιηθεί σε συνεργεία Volvo.
Στο μεγάλο περίπτερο θα παρουσιαστούν και τα δύο ηλεκτρικά φορτηγά FL και FM, για τα οποία έχετε διαβάσει σε προηγούμενα τεύχη του Car&Truck.
Οι τεχνολογίες της Bosch
Η Bosch παρουσιάζει (κτήριο 16, Α01) πρωτοποριακές τεχνολογίες για εμπορικά οχήματα, από λύσεις συνδεσιμότητας που διασφαλίζουν την αποτελεσματικότερη και ασφαλέστερη λειτουργία των στόλων οχημάτων ή τα καινοτόμα συστήματα διεύθυνσης, αλλά και μονάδες ηλεκτροκινητήρων σε γκρουπ μαζί με την μετάδοση κίνησης για εμπροσθιοκίνητα VAN. Για την υποβοηθούμενη και αυτοματοποιημένη οδήγηση, η Bosch παρουσιάζει πρόσθετα "μάτια και αυτιά" που μειώνουν την καταπόνηση του οδηγού.
Επίσης, παρουσιάζει ηλεκτρικό άξονα για ρυμουλκούμενα τρέιλερ, ο οποίος παράγει ενέργεια κατά την επιβράδυνση ή κατά την κίνηση σε κατηφόρα, αποδίδοντας ενέργεια στο όχημα, ο οποίος μπορεί να αποφέρει σημαντική οικονομία στην κατανάλωση κινητήρων με συμβατικά καύσιμα (ως και 9.000 λίτρα ετησίως για κάθε φορτηγό, σύμφωνα με μετρήσεις της Bosch).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ολοκληρωμένο σύστημα κίνησης eCityTruck, με τον ηλεκτροκινητήρα και τα ηλεκτρονικά σε ένα ενιαίο περίβλημα, σε δύο εκδόσεις ισχύος, κατάλληλα για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα μεικτού βάρους από 2 έως και 7,5 τόνων. Υπάρχουν δύο παραλλαγές του κινητήρα eCityTruck, με ή χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων, με στόχο να δίδονται λύσεις που ενσωματώνονται εύκολα και να ικανοποιούν τις διαφορετικές απαιτήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών. Το σύστημα της Bosch χρησιμοποιείται ήδη στο StreetScooter της Deutsche Post.
Νέος οδηγούμενος άξονας από την BPW
Η BPW θα παρουσιάσει ένα νέο ελαφρύ χαμηλού κόστους ενεργό ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης για οδηγούμενο πίσω άξονα φορτηγών και τρέιλερ (κτήριο 26, C31), ο οποίος μπορεί να τοποθετηθεί ως retrofit εξάρτημα σε πολλά μοντέλα φορτηγών, διευκολύνοντας τους ελιγμούς σε περιορισμένους χώρους. Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει τόσο αυτόματα όσο και manual. Κατά την κίνηση εμπρός ο άξονας στρίβει παθητικά, ενώ κατά τη διάρκεια οπισθοπορείας αναλαμβάνει ενεργά ρόλο.
Προλαμβάνει τα ατυχήματα
Τα νέα αστικά λεωφορεία Mercedes Benz Citaro έχουν ειδικούς αισθητήρες που ανιχνεύουν και προλαμβάνουν μια «στενή επαφή» μέσα στην πόλη, π.χ. με πεζούς ή ποδηλάτες. Μόλις αντιληφθούν μια κίνηση που εμπλέκεται με την πορεία του λεωφορείου, ενεργοποιούν τα φρένα ώστε να μειωθεί η ταχύτητα, δίνοντας σήμα στον οδηγό να αλλάξει την πορεία ή να ακινητοποιήσει το όχημα.
Μεγαλώνει το φορτηγό Ford Cargo
Πανευρωπαϊκή παρουσίαση για το ανανεωμένο φορτηγό της Ford (κτήριο 17, A23) που κατασκευάζεται στην Τουρκία από την Otosan, καθώς η εταιρεία προσανατολίζεται στη διεύρυνση του δικτύου αντιπροσώπων της στην Ευρώπη, αλλά και σε περιοχές όπως η Ρωσία, η Μέση Ανατολή και η Αφρική. Το κόστος του παραμένει χαμηλό, καθώς χρησιμοποιεί κατά 80% εξαρτήματα από τοπικούς υποκατασκευαστές, με στόχο να φθάσει το ποσοστό τοπικής παραγωγής στο 90% μέχρι το 2020. Η καμπίνα του νέο Cargo είναι σημαντικά μεγαλύτερη σε πλάτος, το σχήμα πιο μοντέρνο (θυμίζει Volvo FH) και μπροστά έχει μια μεγάλη μάσκα με θυρίδες εξαερισμού. Τα φωτιστικά σώματα είναι πολυγωνικά, με σχετικά μεγάλο ύψος. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, θα έχει πετρελαιοκινητήρα Ecotorq euro VI χωρητικότητας 12,7 λίτρων με απόδοση 500 ίππων και χαμηλές απαιτήσεις συντήρησης (στα 120.000 χλμ. ή κάθε χρόνο). Η Ford εξελίσσει και ένα νέο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 12 σχέσεων που θα συνδυάζεται με GPS για την πρόβλεψη του εδάφους μπροστά από το όχημα και θα έχει δυνατότητα συνεργασίας με συστήματα αυτόνομης οδήγησης, το οποίο θα είναι διαθέσιμο μετά από 2 χρόνια.
Οι καινοτομίες της Scania
Όλη η νέα γενιά φορτηγών και λεωφορείων με εναλλακτικά καύσιμα και υβριδικές τεχνολογίες, θα βρίσκεται στο περίπτερο της Scania (κτήριο 12, C22), καθώς η εταιρεία προβλέπει ότι μέχρι το 2031 το συνολικό κόστος χρήσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων με μπαταρία θα έχει εξισωθεί με τα πετρελαιοκίνητα όλων των κατηγοριών, ακόμη και για τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων. Και για να μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά το 2040, η αγορά μη συμβατικών οχημάτων θα πρέπει άμεσα να αποκτήσει έναν ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 5-10% κατά μέσο όρο.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα φορτηγά G410 4×2 Highline και το ηλεκτρικό υβριδικό L320 6×2 Hybrid για αστικές διανομές, το οποίο μπορεί να φορτίζει σε σημαντικό βαθμό της μπαταρίες του ακόμη και σε 20 λεπτά, κατά τη διάρκεια π.χ. της εκφόρτωσης ή σε ένα διάλλειμα του οδηγού.
Σε εξωτερικό χώρο θα υπάρχει το 13μετρο λεωφορείο Scania Interlink MD (Medium Decker), το πρώτο λεωφορείο με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ως καύσιμο με αυτονομία της τάξης των 1.000 χιλιομέτρων.
Τα «πράσινα» φορτηγά της Renault Trucks
Το διακριτικό ZΕ (Zero Emissions) επεκτείνεται και στη γκάμα φορτηγών της γαλλικής εταιρείας. Στο περίπτερό της (κτήριο 17, A21) θα παρουσιαστούν τόσο τα συμβατικά μοντέλα euro VI για τα οποία η εταιρεία συνεχίζει το ερευνητικό της πρόγραμμα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, όσο και τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, δηλαδή το 3.1 τόνων Master ZE με μπαταρίες λιθίου-ιόντων 33kWh κάτω από τα εμπρός καθίσματα (για αυτονομία της τάξης των 120 χιλιομέτρων), το μεσαίο 16τονο φορτηγό 4×2 σειράς D με μπαταρίες λιθίου-ιόντων 200-300kWh για αυτονομία έως 300 χιλιόμετρα και το μεγάλο 26τονο τριαξονικό 6×2 της σειράς D για αστική χρήση, εξοπλισμένο με κατασκευή συλλογής απορριμμάτων με μπαταρίες 200kWh για αυτονομία ως 200 χιλιόμετρα.
Mercedes-Benz: έμφαση στο eMobility
Το νέο ηλεκτρικό αστικό Mercedes-Benz «eCitaro» είναι το πιο σημαντικό δείγμα της νέας φιλοσοφίας «eMobility». Το eCitaro υιοθετεί πολλές τεχνολογικές καινοτομίες και η μαζική παραγωγή του αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2018. Μαζί με το νέο αστικό mini-bus Sprinter City 75 και τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, αποτελούν τα αστέρια της μάρκας στο μεγάλο κτήριο 14-15.
Ισχυρή παρουσία από την MAN
Νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, νέες εκδόσεις, νέοι κινητήρες, νέα συστήματα ασφαλείας. Όλη η ανανεωμένη γκάμα MAN και Neoplan (ως όμιλος στο κτήριο 12, μαζί με τη Scania και τα επαγγελματικά VW) δίνει έμφαση στις καινοτομίες, στην αποδοτικότητα και στην ευκολία οδήγησης.
«Θωρακισμένο» φωτιστικό
Ένα πρακτικά άθραυστο LED φωτιστικό ουράς, για τρέιλερ και φορτηγά, από ανθεκτικό θερμοπλαστικό (polycarbonate) παρουσιάζει στο περίπτερό της η BPW (κτήριο 26, C31), προϊόν της εταιρείας Ermax, το οποίο θα είναι άμεσα διαθέσιμο σε διάφορους τύπους και μεγέθη, σε ένα ευρύτατο δίκτυο πρατηρίων καυσίμων στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους. Ανθεκτικό σε κραδασμούς, λακκούβες, ακραίες θερμοκρασίες, βανδαλισμούς ή ατυχήματα, μπορεί να αποδειχτεί σε βάθος χρόνου ιδιαίτερα οικονομικό, συνυπολογίζοντας χρόνους αποκατάστασης, κόστος ανταλλακτικών και πρόστιμα. Το υλικό κατασκευής του είναι 17 φορές πιο ανθεκτικό σε σχέση με τα κλασσικά ακρυλικά καπάκια φωτισμού, αντέχοντας ακόμη και σε χτυπήματα με… σφυρί.
IVECO: «Απεταξάμην» το diesel
Tα περιβαλλοντικά οφέλη του φυσικού αερίου στις οδικές μεταφορές θα προβάλλει η Iveco (κτήριο 17, B06) με… diesel free περίπτερο. Στο περίπτερο θα υπάρχουν 18 οχήματα, μικρά ή μεγάλα, με εναλλακτικούς κινητήρες όπως οι ηλεκτρικοί, CNG και LNG, κατάλληλους για εφαρμογές διεθνών και επιβατικών μεταφορών, δηλαδή τεχνολογίες που έχουν δυνατότητα να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων περισσότερο από 90% για το οξείδιο του αζώτου, 99% για τα σωματίδια και 95% για το CΟ2.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα Stralis NP 460 και Eurocargo NP, τα Daily Blue Power αλλά και το 100% ηλεκτρικό λεωφορείο Heuliez GX. Αναμένεται να παρουσιαστούν και οι πρώτες εικόνες από το διπλό ηλεκτρικό Trolleybus Crealis, το οποίο έχει διπλή λειτουργία και μπορεί να κινηθεί εντός ή εκτός δικτύου γραμμών ηλεκτροκίνησης.
Τα ηλεκτρικά VAN
Η IAA 2018 σηματοδοτεί την διάθεση των ηλεκτροκίνητων μικρομεσαίων Van και ελαφρών φορτηγών, από σημαντική μερίδα κατασκευαστών οι οποίοι από τα πρωτότυπα που είχαν επιδείξει το 2016, πέρασαν σε εμπορικά μοντέλα που παρέχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων σε τοπικό επίπεδο, για διανομές προϊόντων. Τα οχήματα αυτά κινούνται αθόρυβα, φορτίζουν πολύ γρήγορα τις μπαταρίες τους και έχουν αυτονομία της τάξης των 120 – 200 χιλιομέτρων (ανάλογα με το μοντέλο και το κατασκευαστή). Τα περισσότερα από αυτά έχουν χώρο φόρτωσης από 6 έως και 20 κυβικά μέτρα και δυνατότητα μεταφοράς φορτίων από 900 έως 1.750 κιλά. Θα παρουσιαστούν επίσης και μικρότερα ηλεκτρικά Vanette με χώρο φόρτωσης 4 κυβικών μέτρων και δυνατότητα φορτίου 700 κιλών. Απευθύνονται κυρίως σε επιχειρήσεις κούριερ, express παραδόσεων και διανομών «last mile» από αποθήκες logistics, αλλά και σε μικροεπαγγελματίες που αναζητούν πρόσβαση στο κέντρο των ευρωπαϊκών πόλεων ή σε ειδικές περιοχές.
Ηλεκτρικά Test Drives
Συνολικά 36 οχήματα με ηλεκτροκίνηση θα είναι διαθέσιμα για δοκιμαστική οδήγηση σε ειδικό χώρο της έκθεσης, με μοντέλα από Daimler, Fuso, Krone, MAN, Nissan, Renault και Iveco Magirus, αλλά και από προμηθευτές εξαρτημάτων όπως Voith, BPW Bergische Achsen και ZF Friedrichshain που έχουν τοποθετήσει για δοκιμή δικές τους λύσεις σε εμπορικά οχήματα. Θα υπάρχουν επίσης ποδήλατα cargo και ηλεκτρικά μίνι VAN, για παραδόσεις εμπορευμάτων «last mile». Ηλεκτρικά οχήματα θα παρουσιαστούν και στα περίπτερα των εταιρειών Fahrzeugwerk Bernard Krone, Libner, Sevic Systems και SAIC Mobility Europe, αλλά και από μικρότερες start-ups όπως η Urban Arrow και η Street Scooter. Για όλα τα οχήματα απαιτείται δίπλωμα οδήγησης αντίστοιχης κατηγορίας.
Φουλ επίθεση από τη Mercedes-Benz
Τα αμιγώς ηλεκτρικά Vito και Sprinter με μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς είναι έτοιμα για παραγωγή (φέτος το eVito και από το 2019 το eSprinter), με δυνατότητα αυτονομίας 150 χιλιομέτρων για το Vito και 115-150 χιλιομέτρων για το Sprinter, με προεπιλεγμένη μέγιστη ταχύτητα 80 ή 120 χ.α.ω. Χρησιμοποιούν μπαταρίες 41 ή 55 kWh οι οποίες μπορούν να φορτιστούν σε 6-8 ώρες και παρέχουν αρκετή ισχύ (περίπου 110 ίππους) για να χρησιμοποιηθούν σε απαιτητικό περιβάλλον αστικών μεταφορών. Υπάρχουν δε επιλογές μεταξονίων και ύψους οροφής, αντίστοιχες με τα συμβατικά μοντέλα. Η τοποθέτηση των μπαταριών γίνεται κάτω από το πάτωμα, ώστε να μην επηρεάζεται η χωρητικότητα φορτίου.
Το πειραματικό πρωτότυπο Sprinter F-Cell για χρήση αυτοκινούμενου τροχόσπιτου (δεξιά στη φωτογραφία) είναι μια πρόταση για το κοντινό μέλλον η οποία επεκτείνει τα όρια της ηλεκτροκίνησης με χρήση κυψελών υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, σε συνδυασμό με σχετικά μικρές μπαταρίες. Ο συνδυασμός παρέχει μεγάλη αυτονομία και μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης σε περιαστικές διανομές και σε μικρολεωφορεία. Έχει συνδυαστική ισχύ που φθάνει στα 147 kW και αποδίδει 350 Nm ροπής. Οι τρεις δεξαμενές αερίου μπορούν να εφοδιαστούν με 4,5 κιλά υδρογόνου, παρέχοντας λειτουργική αυτονομία της τάξης των 300 χιλιομέτρων, ενώ με μια τέταρτη πρόσθετη δεξαμενή στο πίσω μέρος του οχήματος μπορεί να διανύσει ως και 530 χιλιόμετρα.
Διπλή πρεμιέρα για Peugeot, Citroen και Opel
Ο όμιλος PSA θα παρουσιάσει στο Ανόβερο τα νέα μεσαία επαγγελματικά οχήματα (crew cab και panel van) αλλά και τα αντίστοιχα οχήματα ελεύθερου χρόνου, τα Citroën Berlingo, Peugeot Partner/Rifter και Opel Combo Cargo/Life XL, επιστρατεύοντας τον αντιπρόεδρο του τομέα επαγγελματικών οχημάτων του ομίλου, Philippe Narbeburu.
Τα νέα μοντέλα έχουν υπερτροφοδοτούμενους πετρελαιοκινητήρες Euro 6d-TEMP σε διάφορες εκδόσεις ως και 96 kW/130 ίππους, με δυνατότητα επιλογής αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων, για χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και λιγότερες εκπομπές ρύπων.
Η γκάμα των συστημάτων ασφαλείας περιλαμβάνει από Αυτόματο Σύστημα Διατήρησης Ταχύτητας (Automatic Cruise Control) μέχρι Σύστημα Αναγνώρισης Επικείμενης Σύγκρουσης (Forward Collision Alert) με Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης (Automatic Emergency Braking), αλλά και Σύστημα Αναγνώρισης Κόπωσης Οδηγού (Driver Drowsiness System), Σύστημα Προειδοποίησης Πλαϊνού Τυφλού Σημείου (Side Blind Spot Alert) και head-up display. Επιπλέον, το προσαρμοζόμενο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης adaptive IntelliGrip με πέντε προγράμματα εξασφαλίζει αξιόπιστο κράτημα ακόμη και σε διαδρομές off-road ή σε λάσπη, άμμο και χιόνι, σε εργοτάξια.
Εξωτερικά, το νέο «Flank Guard» (αισθητήρες σε πρόσθετα «φρύδια» πάνω από τους πίσω τροχούς) προστατεύει από γρατζουνιές ή χτυπήματα, ενώ η προαιρετική κάμερα οπισθοπορείας στις εκδόσεις Cargo βελτιώνει την ορατότητα προς τα πίσω. Τέλος, μία ακόμα κάμερα στον καθρέπτη του συνοδηγού μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο από χαμηλού ύψους αθέατα αντικείμενα.
Προαιρετικά στο εσωτερικό υπάρχει διαθέσιμο διζωνικό σύστημα ελέγχου κλιματισμού και σύστημα infotainment με έγχρωμη οθόνη αφής οκτώ ιντσών και συμβατότητα Apple CarPlay και Android Auto.
OPEL COMBO LIFE XL: Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ενημέρωση, το Opel Combo Life θα παρουσιαστεί στην IAA (κτήριο 13, C64) σε εκδόσεις μήκους 4,40 μέτρων και XL έκδοση 4,75 μέτρων (μέχρι 7 θέσεις και χώρο αποσκευών έως 2.693 λίτρα). Η έκδοση LCV θα είναι διαθέσιμη σε εκδόσεις crew cab και panel van 4,75 μέτρων -το panel van χωράει δύο ευρωπαλέτες και ανάλογα με την έκδοση διαθέτει χώρο φόρτωσης έως 4,4 κυβικά μέτρα, με μέγιστο ωφέλιμο φορτίο στα 1.000 κιλά.
**
Info IAA 2018
Ιστοσελίδα: www.iaa.de/en
20-27 Σεπτεμβρίου 2018 (09.00 – 18.00)
Κατάλογος εκθετών: www.iaa.de/en/iaa/exhibitors-brands-and-products
Για να μην χαθείτε: www.iaa.de/en/visitors/iaa-map/
New Mobility World Forum (24-27/9): www.iaa.de/en/iaa/new-mobility-world/