G-H7E76SPKL2
next level Mercedes-Benz GenH2 Truck

Mercedes-Benz GenH2 Truck – Δοκιμάζοντας το… μέλλον

Στη μεγάλη πίστα δοκιμών του Woerth, δίπλα από το εργοστάσιο φορτηγών της Mercedes-Benz, στην Καρλσρούη, από τα τέλη του περασμένου Απριλίου ένα βελτιωμένο πρωτότυπο του GenH2 με υδρογόνο γυρίζει σε υψηλές ταχύτητες γράφοντας χιλιόμετρα.

 

 

Του Γιάννη Κοντογιάννη

Λίγες εβδομάδες πριν την επίσημη πρεμιέρα του ηλεκτρικού Actros για περιφερειακές διανομές, η Daimler Trucks ξεκινά τις δοκιμές της επόμενης γενιάς ηλεκτροκίνητων φορτηγών Mercedes-Benz μεγάλων αποστάσεων που βασίζονται στο υδρογόνο.

Οι εκτεταμένες δοκιμές του GenH2 (Generation Hydrogen) με την καμπίνα του σημερινού Actros σηματοδοτούν τη γρήγορη εξέλιξη της νέας τεχνολογίας, η οποία φαίνεται ότι βρίσκεται πολύ κοντά σε μαζική παραγωγή. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, τους επόμενους μήνες θα ακολουθήσουν δοκιμές σε δημόσιους δρόμους και κάποια στιγμή από το 2023 θα ακολουθήσουν πραγματικές δοκιμές σε συνεργασία με μεγάλους πελάτες της γερμανικής φίρμας, ώστε να έχουν λυθεί όλα τα ζητήματα της χρήσης υδρογόνου μέχρι τα τέλη του 2026 που προγραμματίζεται η εμπορική διάθεση των νέων μοντέλων.

Στη μεγάλη πίστα δοκιμών του Woerth, δίπλα από το εργοστάσιο φορτηγών της Mercedes-Benz, στην Καρλσρούη, από τα τέλη του περασμένου Απριλίου ένα βελτιωμένο πρωτότυπο του GenH2 με υδρογόνο γυρίζει σε υψηλές ταχύτητες γράφοντας χιλιόμετρα.
next level Mercedes-Benz GenH2 Truck

 

Η Daimler Trucks επικεντρώνεται σε κυψέλες καυσίμου με υδρογόνο για την ηλεκτροδότηση των οχημάτων της για την απαιτητική μεταφορά εμπορευμάτων μεγάλων αποστάσεων, με στόχο την εμβέλεια έως και 1.000 χιλιόμετρα και άνω χωρίς στάσεις για ανεφοδιασμό. Η εκτεταμένη σειρά δοκιμών είναι πολύ απαιτητική για το όχημα και τα εξαρτήματά του, και εστιάζει, μεταξύ άλλων, στη συνεχή λειτουργία, τις διαφορετικές καιρικές και τις οδικές συνθήκες.

Σύμφωνα με τον Martin Daum, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler AG, τα προσεχή χρόνια η χρήση κυψελών καυσίμου με υδρογόνο θα είναι η βασική τεχνολογία παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος εν κινήσει για τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, προσθέτοντας ότι «η πολιτική  υποστήριξη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην προώθηση της δημιουργίας υποδομών για το πράσινο υδρογόνο και τη δυνατότητα μιας οικονομικά βιώσιμης χρήσης φορτηγών κυψελών καυσίμου». Η τελευταία φράση δεν είναι τυχαία, καθώς οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών έχουν μεταξύ άλλων να αντιμετωπίσουν τις πιέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα νέα πολύ αυστηρά (και ακριβά στην υλοποίησή τους) πρότυπα καυσαερίων euro 7, υποσχόμενοι ακόμη καθαρότερα φορτηγά εφόσον προχωρήσει γρήγορα η εξέλιξη του υδρογόνου.

Η μονάδα των κυψελών καυσίμου βρίσκεται εξωτερικά από την καμπίνα, στο πίσω μέρος, σε μια ογκώδη κατασκευή με την κυψέλη όρθια στο κέντρο, πάνω και πίσω από τον οδηγό. Στη μεγάλη φωτογραφία διακρίνονται όλα τα υποσυστήματα τροφοδοσίας και με πορτοκαλί χρώμα μπορείτε να δείτε τις γραμμές υψηλής τάσης που κατευθύνουν το παραγόμενο ηλεκτρικό ρεύμα στη μονάδα διαχείρισης (κάτω αριστερά).

 

ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ

Στόχος των δοκιμών εξέλιξης είναι τα φορτηγά με τη νέα τεχνολογία να μπορούν να είναι λειτουργικά για τουλάχιστον 1,2 εκατ. χιλιόμετρα σε μια περίοδο 10 ετών (και συνολικά 25.000 ώρες λειτουργίας), ώστε να αντικαταστήσουν πλήρως τα σημερινά πετρελαιοκίνητα.

Κατά τη διάρκεια των πρώτων εβδομάδων δοκιμών, το φορτηγό GenH2 έχει ήδη καλύψει εκατοντάδες χιλιόμετρα υπό συνεχές φορτίο και έχει περάσει από πολλές ακραίες καταστάσεις που βασίζονται σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας.

Πρακτικά το GenH2 είναι ένα εντελώς νέο φορτηγό, σχεδιασμένο εξαρχής για ηλεκτροκίνηση, με πολλά νέα στοιχεία που σταδιακά θα παρουσιάζονται εμπορικά.

Η εξάτμιση σε πλήρη λειτουργία βγάζει… υδρατμούς, δηλαδή απλό νεράκι.

Τα νέα εξαρτήματα, στα οποία οι προγραμματιστές εστιάζουν ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των δοκιμών, περιλαμβάνουν το σύστημα κυψελών καυσίμου, το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και όλα τα σχετικά συστήματα, όπως η ειδική μονάδα ψύξης, καθώς, το ειδικό βάρος και η θέση των νέων εξαρτημάτων στο όχημα επηρεάζει τις ιδιότητες χειρισμού.

Για παράδειγμα, οι δονήσεις που προκαλούνται από ανώμαλους δρόμους και ιδιαίτερα από ακραίες καταστάσεις, υποβάλλουν το φορτηγό κυψέλης καυσίμου σε διαφορετικές δυνάμεις από αυτές των συμβατικών οχημάτων και προκειμένου να ληφθούν εκτενείς πληροφορίες σχετικά με αυτό σε πρώιμο στάδιο, το πρωτότυπο φορτώνεται κατά τη διάρκεια των δοκιμών με ωφέλιμο φορτίο έως 25 τόνους για μεικτό βάρος οχήματος περίπου 40 τόνων.

Οι δύο μεγάλες δεξαμενές αέριου υδρογόνου βρίσκονται έξω από το σασί, αριστερά και δεξιά, για καλύτερο ζύγισμα στα βάρη και μεγαλύτερη ασφάλεια. Σταδιακά θα δούμε και τις νέες μικρότερες δεξαμενές υγρού υδρογόνου.

 

ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ

Αρχικά, οι δοκιμές γίνονται με υδρογόνο σε αέρια μορφή, το οποίο απαιτεί μεγάλες και βαρύτερες δεξαμενές, αλλά αυτό σύντομα αναμένεται να αλλάξει. Η Daimler Trucks προτιμά να χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο επειδή σε αυτήν την κατάσταση έχει πολύ μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με τον όγκο από το αέριο υδρογόνο. Με αυτή την επιλογή οι δεξαμενές θα είναι πολύ μικρότερες και, λόγω της χαμηλότερης πίεσης, σημαντικά ελαφρύτερες κι αυτό δίνει στα φορτηγά περισσότερο χώρο και υψηλότερο ωφέλιμο φορτίο. Ταυτόχρονα, μπορεί να μεταφερθεί περισσότερο υδρογόνο, γεγονός που αυξάνει σημαντικά την εμβέλεια των φορτηγών.

Μέχρι το τέλος του έτους, οι μηχανικοί της Daimler Trucks σχεδιάζουν να έχουν έτοιμο το νέο πρωτότυπο σύστημα δεξαμενής, για να μπορούν να συνεχίσουν τις συνεχείς απαιτητικές δοκιμές του GenH2 Truck αποκλειστικά με συστήματα δεξαμενών υγρού υδρογόνου μέχρι το στάδιο της παραγωγής.

ΜΟΝΑΔΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Σε αυτό το στάδιο, η μονάδα των κυψελών καυσίμου βρίσκεται εξωτερικά από την καμπίνα, στο πίσω μέρος, σε μια ογκώδη κατασκευή με την κυψέλη όρθια στο κέντρο και την εξάτμιση (που βγάζει… υδρατμούς) πάνω και πίσω από τον οδηγό. Στη μεγάλη φωτογραφία διακρίνονται όλα τα υποσυστήματα τροφοδοσίας και με πορτοκαλί χρώμα μπορείτε να δείτε τις γραμμές υψηλής τάσης που κατευθύνουν το παραγόμενο ηλεκτρικό ρεύμα στη μονάδα διαχείρισης (κάτω αριστερά).

Στο αριστερό τμήμα διακρίνεται η μεγάλη μονάδα ψύξης που είναι απαραίτητη για την ασφαλή λειτουργία της κυψέλης καυσίμου (και δεξιά τα μεγάλα ψυγεία).

Το σύστημα υποστηρίζεται από μικρής χωρητικότητας συστοιχίες μπαταριών.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Οι δοκιμές αυτές δεν αφορούν μόνο τη Mercedes-Benz, αλλά γίνονται σε συνεργασία με άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες έχουν προσχωρήσει στην αρχική συμμαχία με τη Volvo Trucks, για να επιταχυνθεί η εξέλιξη αξιόπιστων ηλεκτρικών φορτηγών μεγάλων αποστάσεων που βασίζονται στο υδρογόνο.

Απαραίτητη προϋπόθεση παραμένει όμως η ανάπτυξη και των παράπλευρων υποδομών στην Ευρώπη, όπως οι σταθμοί ανεφοδιασμού. Και εδώ «κουμπώνει» το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο ζητείται να συμβάλλει, αφενός με τη διεύρυνση των χρονικών ορίων στις προδιαγραφές καυσαερίων, αφετέρου με πιέσεις για ιδιωτικές και κρατικές επενδύσεις (κίνητρα, επιδοτήσεις και διευκόλυνση της χρήσης καθαρότερων μορφών ενέργειας), ώστε στην «πρεμιέρα» του υδρογόνου όλα να είναι έτοιμα σε πανευρωπαϊκή βάση.

Η χρονική σύμπτωση της έναρξης των δοκιμών με τις πρώτες εγκρίσεις χρηματοδοτήσεων στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν είναι τυχαία, καθώς πολλά δισ. ευρώ αναμένεται να επενδυθούν στην πορεία προς την «πράσινη» μετάβαση για μεταφορές με «ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα». Αρχικά λοιπόν ο στόχος είναι να «καθαρίσουν» οι μεταφορές, έστω κι αν η παραγωγή του υδρογόνου θα εξαρτάται για αρκετά χρόνια ακόμη από ρυπογόνες πηγές ενέργειας.

 

Ελέγξτε επίσης

Νέο Iveco S-Way – Μηχανή παραγωγικότητας

Ακόμη μεγαλύτερη απόδοση καυσίμου, μια ανανεωμένη σειρά κινητήρων, βελτιωμένο πίσω άξονα με μακρύτερες σχέσεις μετάδοσης, …

Τα Περιοδικά μας
WordPress Ads