Η εξέλιξη ενός ελαφρού παγκόσμιου φορτηγού για τις αναπτυσσόμενες αγορές, όπως το πρόγραμμα «ΟΧ» (βόδι) που ξεκίνησε το 2016 (βλ. και Car&Truck #148, Μαρτίου 2017) συνεχίζεται με νέο στόχο την προσαρμογή στην ηλεκτροκίνηση και τη διαμοιρασμένη χρήση μέσω κινητών τηλεφώνων παλαιάς τεχνολογίας (2G).
Κείμενο: Γιάννης Μπαζαίος
Το «OX» είναι το όνειρο του 88χρονου σήμερα (2021) sir Torquil Patrick Alexander Norman, βρετανού επιχειρηματία και πρώην πιλότου που έχει αφιερωθεί πλέον στις φιλανθρωπίες και συνεργάζεται με τον βετεράνο ιδιοφυή σχεδιαστή της McLaren F1 της δεκαετίας του ‘70, Gordon Murray για να καλύψουν με ένα φθηνό στην παραγωγή φορτηγό τις μεταφορικές ανάγκες φτωχών περιοχών, όπως π.χ. στην Αφρική και στην Ινδία, με ένα όχημα απλό και γερό, με τεράστιες μεταφορικές δυνατότητες, το οποίο μεταφέρεται εύκολα και φθηνά (σε ένα container χωράνε τα πακέτα με τα μηχανικά μέρη και το σασί – αμάξωμα έξι φορτηγών) και μπορεί να συναρμολογείται «επί τόπου» από μηχανικούς με μέτρια εμπειρία, δημιουργώντας τοπικές ευκαιρίες απασχόλησης που ενισχύουν τον κοινωνικό αντίκτυπο του οικοσυστήματος OX.
Μέχρι πρόσφατα το ΟΧ έχοντας συγκεντρώσει αξιόλογα κεφάλαια είχε εξελίξει αρκετά πρωτότυπα οχήματα, βασισμένα σε μηχανικά μέρη που μπορεί κανείς εύκολα να βρει. Τους τελευταίους μήνες το μοντέλο ανάπτυξης προσαρμόστηκε σε νέα δεδομένα, με ηλεκτροκίνηση (σε συνεργασία με την Potenza Technology) και σε νέα μοντέλα χρήσης. Στόχος είναι σε κάθε ευρύτερη περιοχή να μπορεί να δραστηριοποιείται ένα OX φορτηγό δημόσιας χρήσης, το οποίο θα μπορεί καθένας να καλεί για (συνδυασμένες) παραδόσεις ακόμη και απλής τεχνολογίας κινητά τηλέφωνα (2G). Το νέο ηλεκτρικό OX θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο στο Λονδίνο, στη «Cenex Low Carbon Vehicles», μαζί με το νέο οικοσύστημα που το συνοδεύει και αναμένεται προς τα τέλη της χρονιάς να ξεκινήσει η μαζική παραγωγή του.
Το OX μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα από μια απλή μεταφορά και η υποδομή που δημιουργεί η βρετανική εταιρεία ανοίγει αμέτρητες ευκαιρίες για υποστήριξη τοπικών κοινοτήτων. Πρακτικά, το OX δεν είναι πλέον ένα απλό φορτηγό, αλλά ένα οικοσύστημα ανάπτυξης τοπικών κοινοτήτων, σε συνεργασία με μηχανισμούς τηλεπικοινωνιών, παροχής πιστώσεων, υπηρεσιών logistics και χαρτογράφησης, καθώς και χρηματοδότες και παρόχους καθαρής ενέργειας. Αυτές οι συνεργασίες όχι μόνο βοηθούν το οικοσύστημα να αναπτυχθεί αλλά και να γίνει μέρος αυτού οδηγώντας τόσο την οικονομική όσο και την κοινωνική ανάπτυξη σε περιοχές που σήμερα δεν έχουν τα μέσα να συντηρηθούν αυτόνομα.
Τεχνικά, λόγω σχεδίασης και χαμηλού βάρους, δεν απαιτεί πολύπλοκους, ακριβούς και με μεγάλο βάρος και κατανάλωση ενέργειας, μηχανισμούς τετρακίνησης για να κινηθεί σε τραχύ έδαφος. Εστιάζοντας στην ισορροπία της κατανομής βάρους και στη μεγάλη απόσταση από το έδαφος, διατηρεί εξαιρετικές δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου.
Τεχνικά, το OX έχει μεγάλες γωνίες πρόσβασης και διαφυγής (50ο και 55ο, αντίστοιχα), μπορεί να κινηθεί σε νερά βάθους ως και 1,3 μέτρων και οι μπαταρίες (για αυτονομία πάνω από 100 χιλιόμετρα, ανεξαρτήτων εδάφους και φορτίου) είναι τοποθετημένες εξωτερικά κάτω από το σασί. Η καμπίνα του οδηγού είναι αυτόνομη, προστατευμένη από πλήρως φιλτραρισμένο σύστημα εξαερισμού και δικό της σύστημα κλειδώματος, με κεντρική θέση οδήγησης και δυνατότητα μεταφοράς άλλων δύο επιβατών. Ο χώρος φόρτωσης έχει όγκο 8,8 κυβικών μέτρων και δυνατότητα φόρτωσης ως 1.800 κιλών.
Τους τελευταίους μήνες ολοκληρώνονται και οι δοκιμές σε δύσκολες περιοχές σε ακραίες συνθήκες στο περίφημο Millbrook Proving Ground στο Bedfordshire του Ηνωμένου Βασιλείου και στο IDIADA Test Facility στην Καταλονία της Ισπανίας, ενώ προηγήθηκε μια επιτόπια δοκιμή σε δύσκολες περιοχές της Ινδίας.
Γ.Μ.