Σε λίγους μήνες, στα τέλη Οκτωβρίου, συμπληρώνεται ο πρώτος χρόνος παραχώρησης δεκάδων αστικών δρομολογίων λεωφορείων στα ΚΤΕΛ, εντός κι εκτός Αττικής -και όσο δεν ξεκινούν οι διαδικασίες αντικατάστασης του στόλου αστικών λεωφορείου των ΟΑΣΑ/ΟΣΥ με καινούργια «πράσινα», εντείνονται οι πιέσεις για παράταση και επέκταση των συμβάσεων.
Καθώς πλησιάζει ο Αύγουστος, όλα συγκλίνουν ότι το Car&Truck θα… κερδίσει το δημόσιο στοίχημα σχετικά με το χρόνο ανακοίνωσης του διαγωνισμού για τα καινούργια αστικά λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης –«μετά τις 2 Αυγούστου 2021 και βλέπουμε» είχαμε προβλέψει τέτοια εποχή, πέρυσι, παρουσιάζοντας δημόσια και τη σχετική επιχειρηματολογία. Άλλωστε μέχρι τα τέλη Ιουλίου ο ΟΣΥ θα δοκιμάζει σε περιστασιακές διαδρομές στην Αθήνα, άλλο ένα ηλεκτρικό λεωφορείο, το Irizar ie tram, ισπανικής προέλευσης (αντιπροσωπεύεται από τον όμιλο Σαρακάκη), ένα εντυπωσιακό ηλεκτρικό λεωφορείο που οπτικά θυμίζει… τραμ και είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις 12 και 18 μέτρων –θα το παρουσιάσουμε προσεχώς και στο Car&Truck.
Εδώ που φτάσαμε, είναι καλή ευκαιρία να επιλέξει η Ελλάδα μεγαλύτερα μερίδια ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων από όσα προβλέπει το κείμενο που δόθηκε πριν από μερικούς μήνες σε διαβούλευση –το ίδιο κάνουν πλέον όλες οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ανακοινώνοντας ότι θα καταναλώσουν μέρος των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, επιλέγοντας αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα αστικά λεωφορεία στο εξής –άντε και κάποιο μερίδιο με φυσικό αέριο, επειδή είναι φθηνότερα και αρκετά πιο καθαρά από τα πετρελαιοκίνητα.
Μεταξύ αστείου και σοβαρού πάντως λέγεται ότι στελέχη εισαγωγέων λεωφορείων παρακαλούν να αργήσει λίγο ο διαγωνισμός για να… μην χαλάσουν τα μπάνια τους τον Αύγουστο!
Σε άλλο επίπεδο, οι πολιτικές αποφάσεις για τη συμβολή των ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες, θα καθορίσουν και τη χρονική διάρκεια των συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ (με τα σημερινά δεδομένα λήγουν τον Οκτώβριο 2022) και τις συμμαχίες που μπορεί να προχωρήσουν, καθώς οι «μεγάλοι» ανησυχούν ότι θα χάσουν μεγάλα μερίδια αγοράς.
Εκκρεμεί και η εύρεση λύσης για τους διαχειριστές των αστικών μέσων μαζικής μεταφοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου εκπεφρασμένη βούληση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να περάσουν σε ιδιώτες, «πακέτο» με το μετρό (να δούμε πότε θα ωριμάσουν οι μελέτες για τα ηλεκτρομηχανολογικά των σταθμών της Θεσσαλονίκης, για να ξεμπλοκάρει το έργο).
Στη Θεσσαλονίκη ο κ. καθηγητής φαίνεται ότι έχει χάσει τη μπάλα, και ο ΟΑΣΘ αναγκάστηκε να ζητήσει προκαταβολή της μηνιαίας κρατικής ενίσχυσης του… Οκτωβρίου 2021 –όπως θα διαβάσετε σε άλλες σελίδες του περιοδικού- ετοιμάζεται όμως για νέες δόξες με τις τηλεματικές εκκρεμότητες.
Μαθαίνουμε πάντως για προετοιμασίες ενεργοποίησης της ρήτρας παράδοσης αυξημένου αριθμού λεωφορείων από τον ανάδοχο leasing, ενδεχομένως για άλλα 80 ή 100 μεταχειρισμένα λεωφορεία –συμπτωματικά ένας από τους αναδόχους για τα 300 μεταχειρισμένα λεωφορεία του ΟΣΥ έχει περίσσευμα και θα μπορούσε να εξυπηρετήσει –μια ιδέα δίνουμε.
Τα αναιμικά «σαπάκια» από τη Λειψία, που έπιαναν φωτιά στις ανηφόρες του Χορτιάτη, στη Θεσσαλονίκη, αποσύρθηκαν προς το παρόν από την κυκλοφορία –άλλωστε μόλις 17 από τα 49 εκτελούσαν δρομολόγια, με τα υπόλοιπα 32 να είναι ακινητοποιημένα από την πρώτη μέρα που πάτησαν τις ρόδες τους στην Ελλάδα.
Η απόσυρσή τους αποδίδεται στην έλλειψη κλιματισμού και παραθύρων, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας ανακοινώνοντας ότι θα προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό (!) για τη συντήρησή τους στην επόμενη διετία, αποκάλυψε ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει και την αλλαγή των καταλυτών.
Όπως αποδεικνύεται, (και) οι καταλύτες τους ήταν άχρηστοι (άρα «κάπνιζαν» χειρότερα από euro 1), οπότε πήγαν περίπατο τα περί… «euro 5+» που προέβλεπαν οι βελτιωμένες προδιαγραφές του διαγωνισμού και το κάτι παραπάνω από ένα εκατ. ευρώ που ξόδεψε ο δήμος Θεσσαλονίκης για να τα παραχωρήσει στον ΟΑΣΘ.
Γ.Μ.