Το πρότζεκτ euroFOT* (FOT = Field Operation Test) είναι σε εξέλιξη σχεδόν τέσσερα χρόνια. Περιλαμβάνει συνολικά 28 εταίρους οι οποίοι, για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουν μελετήσει συστήματα σχεδιασμένα να βοηθούν τους οδηγούς αυτοκινήτων και φορτηγών στην ανίχνευση κινδύνων, στην αποφυγή ατυχημάτων και στην οικονομική οδήγηση. Η Volvo Trucks συμμετείχε στην έρευνα σαν μέλος της σουηδικής ομάδας μαζί με την Volvo Car Corporation και το Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Chalmers.
«Στο πλαίσιο της δικής μας συμμετοχής στο πρότζεκτ μελετήσαμε 30 φορτηγά από δύο εταιρείες μεταφορών, την DHL Tradeteam στη Βρετανία και τη Nijhof Wassink στην Ολλανδία, ενώ εξετάσαμε την αποτελεσματικότητα και των τριών συστημάτων: Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning και Lane Keeping Support» αναφέρει ο Karsten Heinig, υπεύθυνος του πρότζεκτ στη Volvo Trucks.
15% μείωση ρίσκου
Για τις λειτουργίες Adaptive Cruise Control (ACC) και Forward Collision Warning (FCW), που συνδυάζονται για τη διατήρηση μιας ασφαλούς απόστασης από το προπορευόμενο όχημα και για την αποφυγή οπίσθιων συγκρούσεων, η μελέτη αποκαλύπτει ότι ο αριθμός οπίσθιων συγκρούσεων στον αυτοκινητόδρομο μπορεί να μειωθεί μέχρι 15% για τα φορτηγά που εφοδιάζονται με αυτό το σύστημα. Η μελέτη αποκαλύπτει επίσης ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες να αυξηθεί αυτό το ποσοστό.
«Κατά μέσο όρο, το σύστημα χρησιμοποιείται λιγότερο από το μισό του χρόνου οδήγησης. Αν η χρήση αυξηθεί, θα υπάρξει περαιτέρω μείωση των ατυχημάτων. Η αποστολή μας είναι πλέον ξεκάθαρη: Πρέπει να συμβουλεύσουμε και να εκπαιδεύσουμε τους οδηγούς» εξηγεί ο Karsten Heinig, και συνεχίζει: «Υπάρχει και το τεχνικό κομμάτι, δηλαδή να κάνουμε το σύστημα πιο φιλικό προς τον χρήστη».
Σε ό,τι αφορά το Lane Keeping Support (LKS), η στατιστική βάση είναι πολύ μικρή για να μπορέσουμε να εξαγάγουμε τα όποια αξιόπιστα συμπεράσματα για την αποφυγή ατυχημάτων. Παρ’ όλα αυτά, έχει αποδειχτεί ότι το σύστημα βοηθά τους οδηγούς να διατηρούν σταθερότερη πορεία στο δρόμο. Τα ACC, FCW και LKS δεν έχουν δείξει αρνητικές επιπτώσεις στη συμπεριφορά του οδηγού.
«Μερικές φορές, λέει ο Karsten Heinig, μας ρωτάνε αν ανησυχούμε ότι τα συστήματα ενοχλούν τους οδηγούς ή προκαλούν διάσπαση της προσοχής τους πίσω από το τιμόνι. Ωστόσο η ανάλυση δεδομένων του euroFOT δεν έχει δείξει κάποια τέτοια επίδραση».
Στην έρευνα, κάθε φορτηγό εφοδιάστηκε με πέντε βιντεοκάμερες:
- Μία που να εστιάζει μπροστά καταγράφοντας τι βλέπει ο οδηγός.
- Μία που να καλύπτει το τυφλό σημείο του οδηγού στην πλευρά του συνοδηγού.
- Μία που να καταγράφει την κίνηση του δεξιού ποδιού του οδηγού.
- Μία που να καταγράφει τη συμπεριφορά του οδηγού στερεωμένη στην κολόνα Α.
- Μία που να εστιάζει στο πρόσωπο του οδηγού, παρακολουθώντας τις κινήσεις των ματιών του.
Μαζί με όλα τα διαθέσιμα δεδομένα από τις ενσωματωμένες ηλεκτρονικές μονάδες ελέγχου (ECU), συμπεριλαμβανομένων παραμέτρων όπως η τρέχουσα ταχύτητα, το βίντεο παρέχει μοναδικό υλικό (συνολικά 70ΤΒ δεδομένων). Τέσσερα εκατομμύρια χιλιόμετρα που έχουν διανύσει τα φορτηγά είναι τώρα έτοιμα για ανάλυση, και άλλα τέσσερα εκατομμύρια χιλιόμετρα μπορούν να ανακτηθούν από το σύστημα (δεδομένα διατίθενται επίσης για την ακαδημαϊκή κοινότητα μέσω του Chalmers).
«Το υλικό αυτό θα αποτελέσει μία πλούσια πηγή πληροφοριών, καθώς τώρα επιταχύνουμε το ρυθμό εξέλιξης για ασφαλέστερη οδική κυκλοφορία» σχολιάζει ο Karsten Heinig.
*Πληροφορίες για το euroFOT
Το euroFOT project χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αφορά 28 οργανισμούς όπως κατασκευαστές οχημάτων, προμηθευτές, ερευνητικά ινστιτούτα και πανεπιστήμια. Πάνω από 1.000 αυτοκίνητα και φορτηγά συμμετείχαν στην έρευνα.
Από σουηδικής πλευράς, η Volvo Car Corporation, η Volvo Trucks και το Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Chalmers συνεργάστηκαν στην ανεύρεση κατάλληλων μεθόδων για τη διεξαγωγή της έρευνας και την ανάλυση των δεδομένων.